Dag 43. Medical project en Afterschool (23 aug) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 43. Medical project en Afterschool (23 aug) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 43. Medical project en Afterschool (23 aug)

Blijf op de hoogte en volg Marije

23 Augustus 2013 | Zambia, Livingstone

Dit was dan echt mijn laatste dag op de projecten, gek idee hoor. Vanmorgen ging ik met John naar de Dambwa clinic. Vorig week was ik hier met Gary op maandag en met Noortje op vrijdag. Een bekende kliniek dus voor mij. Had eigenlijk wel naar een andere kliniek gewild, maar ik wist ook dat er vorige week baby’s gewogen werden op vrijdag en dat was iets wat ik nog wel heel graag wilde doen hier. En het wegen van baby’s, dat is gelukt!!! Bij aankomst bij de kliniek zag ik het al, moeders met baby’s. Meteen aan Brave gevraagd, één van de caregivers die vandaag ook mee ging naar de kliniek, of het mogelijk was dat ik vandaag baby’s ging wegen. Vooral ook omdat dit mijn laatste dag was. Dit was geen probleem zei hij, dan zou hij het opnemen van de vitals van me overnemen.
John en ik begonnen samen met het opnemen van de vitals, weer middenin de gang/wachtkamer/archief. Bij de volwassenen was het weer gewicht, temperatuur en bloeddruk opmeten. Bij de kinderen alleen het gewicht en (meestal al huilend en schreeuwend) de temperatuur. In totaal zagen we 45 volwassenen en 33 kinderen, een heleboel dus. Opvallend is dat (oudere) mannen vaak een hoge bloeddruk hebben en vrouwen vaak een lage bloeddruk. Met als ‘dieptepunt’ vandaag een vrouw met een bloeddruk van 80/30 bij een gewicht van 40 kg… Rond 9.00 ben ik naar buiten gegaan om baby’s te wegen. Ontzettend leuk om eens te doen. Ze moeten in een soort broekje hangen, aan een grote schaal waarop ik dan het gewicht af kan lezen. Ze moeten hiervoor echter wel zo goed als stil hangen, wat natuurlijk niet vanzelfsprekend is met baby’s. Uiteraard weer een hoop geschreeuw en gespartel, maar soms sliepen ze ook gewoon door, hihi. In totaal heb ik zo’n 30 á 40 baby’s gewogen en John later nog 19. Na het wegen liepen de moeders naar de volgende rij om het gewicht in een soort ‘groeiboekje’ te laten noteren. Ineens stond Julia naast me, een andere Nederlandse vrijwilliger in deze kliniek die ik vorige week had ontmoet. Ook voor haar was het de laatste dag en zij wilde ook nog wel even helpen met het wegen. Zo konden we ook nog mooi wat foto’s van elkaar maken. Om 9.45 met John gewisseld en daarna was het tot 11.00 de vitals opmeten. Het was vandaag niet zo druk als vorige week, het liep gewoon lekker door. Eén grappig verhaal; er was een heel jong baby’tje waarbij ik de temperatuur moest opnemen. Hij was echter net aan het drinken en dat gaat voor natuurlijk. Dus terwijl moeder borstvoeding gaf, nam ik zijn temperatuur op, grappig. Verder geen schokkende dingen, alleen een paar erg hoge of juist lage bloeddruk patiënten en een aantal kinderen met vrij hoge koorts. Behandelen, diagnosticeren of adviseren kunnen wij echter niet doen, dat is wel jammer.

Tijdens de lunch was het erg rustig aangezien de helft bij die World Animal Day was. Niet erg, want er stond pizza op het menu. Helaas konden we alsnog maar twee stukjes pakken en natuurlijk weer sla. Sla met tomaat en komkommer eten we hier elke dag minsten één soms zelfs twee keer per dag. De komende weken kan ik geen sla meer zien denk ik, hihi.
Ach na een cracker en wat yoghurt zat ik alsnog wel vol en heb ik met John en Elly nog even bij het zwembad gelegen. Mijn laatste afternoonproject was Afterschool, super leuk! Dit is gewoon spelen met een groep kinderen uit de wijk Linda op een groot veld. We brengen wat stoepkrijt, voetballen, en springtouwen mee. Verder is het vooral onze aanwezigheid en aandacht wat ze leuk vinden. Door de hitte van vandaag had ik niet echt de puf om weer hordes kinderen op mijn rug te versjouwen of te voetballen, maar we hebben toch een leuke middag gehad. Vooral een hele boel foto’s gemaakt, die natuurlijk steeds uitgebreid bekeken moesten worden. Al met al best een geslaagde afsluitende middag.
Terug bij de lodge nog snel even langs shoprite voor wat inkopen voor dit weekend, om na een douche (die zeker na Afterschool meer dan nodig is) aan te vallen op het avondeten. Helaas (voor mij) weer patat (en sla natuurlijk) en verder een broodje kip. De rest van de avond lekker bezig geweest met het sorteren, delen en bekijken van foto’s en samen met John de blog schrijven. Ik ben nu niet meer de enige hier die dagelijks een digitale blog bijhoudt, dus dat is leuk.

Morgen gaat denk ik een hele gave dag worden. Om 6.45 word ik, samen met Janet, opgehaald voor een 3 á 4 uur durende wandelsafari (rhino walk). Héél erg veel zin in! Als ik neushoorns te zien krijg, dan heb ik de hele big five hier gezien. Dat zou wel heel erg gaaf zijn natuurlijk. ’s Middags denk ik nog even naar de Curreo Market, en wat we met eten doen morgen is nog niet besproken.

  • 24 Augustus 2013 - 21:32

    Thera:

    Lieverd, wat geweldig dat je op je laatste dag nog met baby's hebt kunnen werken! Leuk hé baby's!
    Ik kijk er naar uit om je volgende week weer heerlijk thuis te hebben en nog meer van je verhalen te horen en foto's te zien. Ik hoor wel wat je graag wilt eten woensdag, (gevulde courgette??)

    Liefs mama

  • 24 Augustus 2013 - 22:07

    Marije Melaard:

    Ja de baby's waren super, topbaan heb jij, hihi. Jammer dat het inladen van foto's nu nog niet lukt!
    Ik kijk ook enorm naar jullie uit en reken maar op verhalen en foto's. Oeh en gevulde courgette klinkt goed! Iets met vis, bijvoorbeeld zalm met lekker veel groentes en aardappels (of puree) lijkt me ook wel weer een keer lekker.
    In ieder geval geen patat, spaghetti, chili concarne of kipcurry, of een saaie salade, daar ben ik hier mee volgestopt. haha
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 62324

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: