Dag 22. Terugreis, breaking news. (4-8) - Reisverslag uit Lima, Peru van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 22. Terugreis, breaking news. (4-8) - Reisverslag uit Lima, Peru van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 22. Terugreis, breaking news. (4-8)

Door: Marije & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Marije

04 Augustus 2014 | Peru, Lima

Onze ochtend bestond uit het inpakken van de koffers en een rustig uitgebreid ontbijt, gevolgd door onze laatste ronde door Cusco stad. We hebben onszelf nog getrakteerd op een heerlijke cappuccino (volgens Marije de beste tot nu toe) en een chocomelk met negerzoenen. Als afsluiter nog even een lunch met een soep en minipizza. Om 13:00 uur stond onze taxi richting het vliegveld klaar. We waren ruim op tijd en het inchecken en het passeren van de douane waren zo gebeurd. De korte vlucht van ongeveer anderhalf uur was zo voorbij. Voor Marije zat een kind wat de hele vlucht heeft lopen jengelen en huilen en achter Yvonne een jochie wat ook niet echt voorbeeldig gedrag vertoonde. Maar de vlucht verliep verder prima. Marije heeft tijdens de vlucht met een vrouw uit Chili gekletst, al moest het gespreksvolume wel wat omhoog door het kind/baby voor hun. In Lima was de weg ook zo gevonden, de koffers werden automatisch doorgestuurd en we hoefden alleen nog even langs de immigratiebalie. De laatste Sols werden besteed aan wat water en Inca Kola kauwgom en Chicha Morada snoepjes, er was ook nog genoeg tijd voor onze favoriete empanada’s. Om 18:30 zaten we keurig bij onze gate, maar nog geen 5 minuten later kregen we een zeer ongewenste mededeling: de vlucht was minstens 6 uur vertraagd (tot minimaal middernacht). Verbazing en een “dat meeeen je niet” gevoel gaan door je heen. Maar je kunt er niets aan doen en het werd dus afwachten. Gelukkig werd ons direct een warme maaltijd in een restaurant aangeboden. We ontmoetten nog twee Duitsers, Erika en Felix, die in hetzelfde schuitje zaten. Altijd handig als je elkaar kunt helpen en gewoon fijn om even bij te kletsen. We zouden zo snel mogelijk nieuwe informatie krijgen en Marije kwam met het idee om te vragen of er toevallig nog plekken vrij waren op een rechtstreekse vlucht Lima-Amsterdam. Helaas die KLM vlucht was de hele week volgeboekt. Het nadeel is dat er maar zo weinig vluchten gaan tussen Lima en Europa, je kunt dus geen kant op. Na een uurtje werden we naar een andere gate gestuurd om te wachten op vervoer en een hotel voor iedereen. Enige probleem: het gros van de mensen was al langs de immigratiebalie geweest en had dus een soort van “uitcheck stempel” voor Peru gekregen. Alle paspoorten werden ingenomen en de stempel werd ongedaan gemaakt, anders mag je niet van het vliegveld af. Vreemd hoor, je paspoort afgeven. Ook was het een aparte gewaarwording, we hadden al vele “goede reis” wensen ontvangen, maar iedereen was thuis nog lekker aan het slapen terwijl ze niets van onze “oponthoud” wisten. Misschien maar beter ook, meer dan afwachten kun je in eerste instantie niet doen. Het praatgezelschap van Erika en Felix was een welkome afwisseling tijdens het wachten. Toen werden we “van de gate naar de muur gestuurd”, oftewel we moesten met z’n allen naar de immigratiebalie om het vliegveld te verlaten. Daar aangekomen werden sommige mensen al wat lichtelijk verhit toen we toch weer helemaal terug moesten naar de gate. Dan eindelijk was het tijd om naar de hotels te gaan en hadden we ook Lauren (Nederlands) en Matil (Belgisch) ontmoet. Twee meiden die alleen op reis waren, voor vrijwilligerswerk en studie. Met zijn vieren belandden we uiteindelijk in het viersterrenhotel Atton in de wijk Miraflores, daar waar we onze reis ruim drie weken geleden gestart zijn. Ongelooflijk wat een luxe, je kijkt je ogen uit. Heerlijk om na zo’n lange (wacht)dag in een donzig bed te kunnen ploffen. We hebben geen koffers bij ons, aangezien deze nog ergens ingecheckt op het vliegveld zijn. Ach ja, we hebben onze belangrijke pasjes, mobiel, laptop, e-reader enz. wel bij ons. Morgen staat ons een lekker ontbijt (samen met de twee andere meiden), een lunch en goede douche te wachten. Rond 11.15 nemen we morgen de taxi richting het vliegveld, aangezien om 14:30 lokale tijd (het is hier 7 uur vroeger dan in Nederland) onze vlucht naar Madrid vertrekt. Hoe het vanaf daar verder gaat horen we morgen in Lima of anders in Madrid vast wel. Als je eenmaal in Europa bent is vliegen een stuk gemakkelijker: je hebt meer vliegtuigen en meer bestemmingen waarop je kunt vliegen desnoods gaan we naar Amsterdam, Rotterdam of Eindhoven. Deze reis krijgt dus nog een staartje. Jullie horen van ons! Wij duiken nu onze enorme bedden maar eens in.

• 06 Augustus 2014 - 11:17

Hendrielle:

Wat een pech onderweg, maar gelukkig is het toch nog 'goed' afgelopen. Hoop dat jullie goed hebben geslapen en uitgerust zijn voor de terugweg. Goede reis!

• 06 Augustus 2014 - 16:30

Antony:

Tjonge wat een verhaal zo aan het eind van de reis. Rust nog lekker uit en alvast een goede reis:)
    Gr Antony

Verslag uit: Peru, Lima

Rondreis Peru 2014

In de zomer van 2014 gaan Yvonne en ik samen een 3,5 weekse rondreis door Peru maken. Twee en een half jaar geleden hebben we elkaar op de studentenvereniging in Groningen leren kennen en zijn sinds die tijd goede vriendinnen. Terug van mijn reis door Afrika liet Yvonne weten graag eens door Zuid-Amerika te reizen. Ik gaf aan wel mee te willen en zo ontstond ons plan. Toen Yvonne in november 2013 een behoorlijke medische tegenvaller te verwerken kreeg, maar daar wonder boven wonder goed van aan het herstellen is, zijn we vanaf februari concretere plannen gaan maken. Samen met reisorganisatie Vamonos hebben wij een prachtige individuele reis samengesteld. We zullen beginnen in Lima en vervolgens via Paracas en Ica doorreizen naar Arequipa. Twee acclimatiseerdagen vanwege de hoogte zijn hier wel nodig. Daarna kunnen we verder trekken door de Colca Canyon en brengen we een bezoek aan het Titicacameer waar we bij de lokale bevolking zullen overnachten. Tot slot reizen we naar de omgeving rondom Cuzco waar we ons zullen wanen in de cultuur van de oude Inca's. We bezoeken hier onder andere de Heilige Vallei met als hoogtepunt Machu Picchu!
Samen zullen wij tijdens deze reis een blog gaan bijhouden en we hopen dat jullie deze, net als vorig jaar, met veel plezier zullen lezen.