Dag 3. Pretoria, voortrekkermonument (10-7) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 3. Pretoria, voortrekkermonument (10-7) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 3. Pretoria, voortrekkermonument (10-7)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

10 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Vandaag hebben we een belangrijk monument op een berg in Pretoria bezocht, het Voortrekkermonument. Het zwaar granietenmonument werd opgericht ter nagedachtenis van de Voortrekkers, die de Engelse Kaapkolonie tussen 1835 en 1854 verlieten en de binnenlanden van Zuid-Afrika introkken. Het monument beeldt twee belangrijke mijlpalen in de geschiedenis van de Voortrekkers uit: De Grote Trek (1835-1854) en de Slag bij Bloedrivier (1838). De bouw is begonnen in 1938 op Monumentkoppie (Monumentheuvel). Alle bouwmaterialen (met uitzondering van het Italiaans marmeren interieur) werden bewust uit de Zuid-Afrikaanse bodem gehaald. In 1949 is het monument ingehuldigd. Het Voortrekkermonument is 40 meter hoog en ligt in een tropische tuin die zowat alle Zuid-Afrikaanse planten, bomen en bloemen bevat en waar een traditioneel rieten hutje is nagebouwd. Binnenin het monument is een 30 meter hoge Heldenhal met 92 meter lange marmeren beelden op de muren die de belangrijkste gebeurtenissen uit de Grote Trek en de Slag bij Bloedrivier uitbeelden. In de buitenmuur zijn ossenwagens gehouwen waarmee de Voortrekkers ooit de Kaap verlieten. We zijn deels met een lift en deels met de trap helemaal bovenin het monument geklommen en hadden hier een prachtig uitzicht over de stad. Ook zagen we onze eerste wilde dieren! Twee zebra's, enkele ossen en springbokken.
Na een lekkere lunch liepen we nog wat rond in het museum en een winkeltje. Je wordt toch wel moe van zo'n dag buiten en de hoogte (2000 meter) speelt ook mee. We konden nog een uurtje uitrusten voordat we naar een prachtig restaurant gelegen op een berg gingen; stone cradle. We hebben ons volgegeten bij het heerlijke buffet en wok bij, met alle gerechten die je maar kunt bedenken. We konden niet te laat terug want de koffers moesten weer worden ingepakt en de wekker staat vroeg. Morgen beginnen we aan onze rondreis en vertrekken we om 6.00 uur richting het Kruger park waar we 's middags onze eerste safari zullen hebben!

• 10 Juli 2015 - 23:06

Opiomi:

Weer fijn op de hoogte gebracht