Dag 5. Social Project en Hoi An (29 juli) - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 5. Social Project en Hoi An (29 juli) - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 5. Social Project en Hoi An (29 juli)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

29 Juli 2016 | Vietnam, Hoi An

Zo, dat was me het dagje wel. Wat hebben we veel gedaan en wat veel indrukken. Ik zal bij het begin beginnen.
Met een enigszins zere rug werd ik wakker. De matrassen in Vietnam zijn over het algemeen vrij dun en hard. Dat had ik al gelezen, maar daar is mijn rug toch niet zo gewend. Na een goed ontbijt vertrokken we opnieuw naar het Social Project, dit keer op de motor! Super gaaf en er vallen me elke dag nog weer nieuwe dingen op. Zo dragen de meeste Vietnamesen in deze enorme hitte lange (spijker)broeken en (spijker)jassen of vesten met lange mouwen. Wij zweten ons al een ongeluk in een korte broek en hempje als we 10 meter hebben gelopen. Verder is het straatbeeld zoals eerder gezegd chaotisch met heel veel scooters. Daar komt nog het geluid van constant toeterende mensen bij. Werkelijk geen seconde hoor je geen toeters. De enorme hoeveelheid verschillende soorten huizen en gebouwen valt ook op. Luxe en golfplaten huizen staan door elkaar. Bij de winkels zie je vaak dat elke straat een thema heeft, bijvoorbeeld een straat met alleen maar kleding. En uiteraard de (meestal) heerlijke lucht van eten. Aangekomen bij het project werden we verdeeld in twee groepen. Ik ging helpen bij (gymnastiek)oefeningen voor de ouderen en Dorothee ging met de gehandicapte kinderen in rolstoelen over het terrein lopen. We zetten wat plasticstoelen onder de bomen in een cirkel en haalden toen één voor één de ouderen op. Sommigen liepen zelf, maar de meesten hadden wat ondersteuning nodig. Het waren allemaal schatten die duidelijk wel zin hadden in wat afleiding. Ook Tham was weer van de partij; een 33 jarige man die spastisch is maar goed bij is en vrij goed Engels spreekt. Hij zorgde zoals altijd voor de muziek dankzij een muziekbox die aan zijn rolstoel is bevestigd. Als eerst schopten we een soort skippibal over, waarbij ik in het midden stond om een beetje te sturen. Daarna gingen we hem overgooien om vervolgens te proberen een hoelahoep over de bal heen te gooien. Bijna iedereen deed mee en had lol. De complimenten 'very good' en je duim omhoog steken werden met een lach ontvangen. Daarna deden we allerlei rek en strek oefeningen voor armen, benen en heupen. Het was enorm warm en ik denk dat er heel wat vocht van mij is verdampt, maar het was enorm leuk om te doen. Dorothee kwam ook nog met de kinderen kijken en er waren verschillende bewoners die graag op de foto wilde. Aan het eind kreeg iedereen een stuk watermeloen en brachten we ze weer terug naar het huis en terras. Daarna brachten we de kinderen terug en gingen we bij de gehandicapte jongens langs. Ze kwamen net terug van een stukje lopen en werden weer aan het bed/bank vastgemaakt met een soort tuigje. Heel droevig om te zien, maar dat schijnt te moeten omdat ze anders weg kunnen lopen en de oudere man die op ze let kan ze niet onder controle houden. We gaven ze wat water en speelde nog een tijd met de bal met Lu (downsyndroom) Tham en twee kinderen met downsyndroom. Ten slotte hebben we nog even bij twee baby's gekeken. Ze waren nog zo ongelooflijk klein! Ik begreep dat ze 10 dagen oud zijn en achter zijn gelaten door de moeder in het ziekenhuis. Ze blijven hier wonen en ik dacht wel te hebben begrepen dat ze gezond zijn en dat kinderen soms geadopteerd worden.
Bij thuiskomst moesten we eerst echt even een douche nemen, het liefste sta je er drie of meer keer per dag onder. Na een vroege lunch liepen we met onze backpacks richting het busstation om naar Hoi An te gaan. Voor 2 euro zit je ruim een uur in de bus, maar tjemig, wat een rit! Het was enorm warm, de bus was vol, hij is onderweg wel zo'n twintig keer gestopt bij bushaltes en dan al het getoeter! De weg ernaar toe was gelukkig niet zo bijzonder, dus sukkelden Dorothee en ik af en toe wat in slaap. Gelukkig stond er iemand ons op te wachten in Hoi An van het hotel en daar aangekomen vergaten we alles weer. Wauw wat een geweldig hotel, Truc Huy Villa. We werden hartelijk ontvangen met een sapje van watermeloen en er werd ons medegedeeld dat we een gratis upgrade van kamer kregen. We hadden al geen slechte kamer maar nu hebben we zelfs uitzicht op het zwembad. Voor slechts 11 euro per nacht zitten we in een prachtige kamer, met mega grote zachte (!) bedden, een mega douche, ontbijt en gratis fietsen. Wij vermaken ons hier wel 3 dagen.
We zijn snel op de fiets gestapt om het oude centrum van Hoi An te bekijken. Het is prachtig met zijn kleine oude straten en huizen, marktje, souvenirshops en restaurantjes. Helaas zijn wij niet de enige die in Hoi An zitten. Ik wist dat het toeristisch was, maar zo er! Jemig zeg, wat een drukte en wat een mensen, scooters, auto's fietsers en van die riksja achtige fietsen. Dat is wel een minpuntje, maar de oude gebouwen, tempels en de boulevard aan de rivier maken een hoop goed. We bezochten wat gebouwen, de Japanse Brug, dronken Vietnamese koffie en een ander heel bijzonder drankje en aten Cau Lau, een typisch gerecht uit Hoi An van varkensvlees, noodles, salade en een lekker sausje. Een prima gerecht, maar niet mega bijzonder. In Hoi An kun je ook goed kleding op maat laten maken, maar dat kost ons te veel tijd en doen we niet. Uiteraard werden we wel door veel vrouwen uitfenodid in hun shop. Iets wat sowieso op viel; mensen hier zijn vrij opdringerig in het iets willen verkopen. Wel een prachtig gezicht zijn de rondlopende dames met de mooie rieten punthoeden en een soort weegschaal tillend op hun schouder waar ze fruit op verkopen. Het begon al snel donker te worden en de lampionnen werden aangestoken, iets waar Hoi An ook om bekend staat. Dit was echt een pachtig gezicht aan beide kanten van de rivier (zeker als je alle toeristen weg denkt, met name Aziaten die constant foto's van zichzelf met zo'n stick aan het maken zijn). We zijn overgestoken naar de andere kant voor de Night Market. Prachtig met alle lampionnen, de vele souvenirshops en eetkraampjes. We liepen wat rond, maakte veel foto's en aten nog een pannenkoek met gebakken banaan. Ondanks dat het wel iets afkoelt was het nog steeds zweten geblazen en we waren nu wel echt toe aan een paar baantjes in het zwembad. Uiteraard was het in het donker wat lastiger om het hotel te vinden en schoot de ketting van Dorothee een paar honderd meter daarvoor eraf, we kwamen toch weer veilig terug. De verfrissende duik in het zwembad en een super goede douche sloten deze dag weer top af. Er was één minder prettig moment die ik jullie en zeker Renate, niet zal onthouden. In de douche zag ik mijn eerste..... kakkerlak! Getsiederrie. Maar goed, aangezien Dorothee hem nog enger vond en na alle verhalen van Renate uit Suriname kon ik natuurlijk niet niks doen. Met behulp van een slipper en harde klap is er een eind gemaakt aan het leven van dit beest. De vele salamanders die op de buitenmuren zitten vinden we niet erg, die zitten zelfs in de doucheruimte van het vrijwilligershuis.

Morgen gaan we al om 7.30 uur mee doen aan een gratis fietstour die wordt georganiseerd door studenten die hun Engels willen verbeteren. Voor de middag is het plan om naar de twee standen te gaan en gewoon te relaxen en het fantastisch seefood (schijnt) te proeven.

  • 29 Juli 2016 - 18:13

    Willyanne:

    Dag Marije,
    Je bent in een andere wereld beland. Wat een indrukken! Best moeilijk om te zien, maar ook hoopvol dat er mensen zijn die projecten starten om mensen een betere toekomst te geven. Heb ik zoveel respect voor! Ik zou trouwens knetter worden van het lawaai. AH kan ik op zaterdag al niet aan...
    Daag, veel plezier. Je bent goed bezig! Liefs, Willyanne

  • 29 Juli 2016 - 19:37

    Agnes:

    Hi Marije, je bent weer helemaal in je element lees ik! Geniet van alle indrukken en vergeet niet je eigen accu op te laden aan al die geuren, kleuren en mooie ontmoetingen.

  • 29 Juli 2016 - 22:51

    OMIJET:

    HOI LIEVERD.
    zo heb ik mijn avond even goed besteed om je blogs te lezen! helaas kon dat niet eerder, waren niet thuis en mijn mobiel deed het niet meer. Maar nu ben ik dan helemaal "bij", geweldig om te lezen dat je je draai al aardig gevonden hebt(doet me goed).Zuig het leven maar op en hou ons op de hoogte. knuffel opiomi

  • 30 Juli 2016 - 13:36

    Rene:

    Dag Marije,

    Gaat super. Mooi hoor. Als jij geniet, genieten we mee. Voor wat de warmte betreft; je lichaam schijnt een week nodig te hebben om zich aan de warmte aan te passen, dus nog even en dan kun je ook een spijkerbroek dragen !! Enjoy the seafood. mmmmmm

  • 31 Juli 2016 - 16:10

    Jacomijn - Safe And Healthy Travel:

    Hoi Marije,
    wat leuk om te lezen dat je lekker ondergedompeld bent in het Vietnamese leven! Die salamanders...zijn dat geen gekko's? En eh...die eten je muggen en andere ongedierte op.. Dus die moet je ook lekker laten zitten :)

    Heel veel plezier verder en ik blijf je volgen!!

    Groetjes van Jacomijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 62350

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: