Dag 6. Fietstour en strand Hoi An (30 juli) - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 6. Fietstour en strand Hoi An (30 juli) - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 6. Fietstour en strand Hoi An (30 juli)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

30 Juli 2016 | Vietnam, Hoi An

Vannacht hebben we het voor het eerst een beetje koud gehad, Haha. De airco werkt erg goed hier. Verder top geslapen en om 6.45 uur zaten we al aan het ontbijt. Onze fietstour begon om 7.30 uur en toen we daar aankwamen, al helemaal bezweet, dacht ik wel even 'we zijn gek'. Maar we kwamen terecht bij twee aardige studenten en een Chinese familie uit Texas, een stel uit Australië en drie studenten geneeskunde uit Duitsland. We fietsten door het nu nog redelijk rustige centrum naar de rivier en namen daar een soort pondje om naar een eiland te varen. Hier was het een stuk minder toeristisch en ze hebben ons leuke dingen laten zien. De rivier zelf is niet zo bijzonder en ook hier ligt weer veel afval. Dat valt ons sowieso op, de mensen gooien vaak hun afval gewoon naast zich neer, ook buiten in restaurants. Eerst gingen we naar een plek waar houten boten worden gemaakt. Het hout wordt eerst een jaar in het water gelegd en vervolgens gedroogd en bewerkt. Daarna fietsten we naar een soort tempel/familie huis. Niet zo bijzonder, maar wel lekker om even uit te rusten. We vervolgden onze weg naar een huis waar mensen bezig waren met het maken van de rieten matten in mooie kleuren en patronen. Twee mensen werken er samen twee uur aan en dan is hij af. Ze maken er maximaal drie op een dag. De één zit er boven op en drukt de stengels met een houten blok steeds tegen elkaar aan, de ander 'vlecht' ze met een stok waar het riet aan bevestigd is. Ik heb het ook even geprobeerd, maar het is moeilijker dan het lijkt. De volgende stop was bij een huis waar we konden zien hoe de rijstnoodles worden gemaakt. Van de rijst wordt een poeder gemaakt en opgelost in water. Dit beslag wordt gestoomd op een grote pan als een hele dunne pannenkoek in twee lagen. Daarna moet het afkoelen en kan het gesneden worden. We kregen nog wat lekkere dingen te proeven, zoals rijstwafels met daartussen noedels, welke je kon dippen in een scherpe saus. De laatste stop was (uiteraard) bij een souvenirshop, waar eigenlijk niemand wat kocht. Het was een leuke tour en zeker aan te raden, maar hij duurde ruim 4 uur en in deze enorme hitte was dat voor mij toch iets te lang. Inmiddels was het lunchtijd en hebben we opnieuw een advies van André opgevolgd; pho soep eten bij kraam 14 op de markt. Nou dat was zeker een goede tip. De zeer kruidige soep rijk gevuld met groenten, noodles en kip ging er goed in. Dorothee en ik haalden daarna snel onze zwemspullen op en fietsten nog zo'n 4 kilometer naar het strand. En eindelijk konden we dan in de zee duiken, genieten van het uitzicht op de bergen en ons strandbed. We lagen gelukkig op een minder toeristisch deel bij An Bang Beach en niet bij Cua Dai waar het super druk was. De drukte hier in Hoi An en de opdringerige verkopers zijn we best wel een beetje zat aan het worden en maken je ook wat chagrijnig. Met de hitte, vermoeidheid en toch ook wel de cultuurschock erbij merkte ik dat we allebei niet helemaal lekker in ons vel zaten en de sfeer daardoor wat minder was. Tijdens het diner (rijst met seafood) hebben we het erover gehad en nu is het gewoon weer prima. Niet elke dag kan helemaal top gaan en dat mag ook gezegd worden. Tijdens ons diner begon iets verderop een groot feest met karaoke. Het klonk niet al te best, maar was wel erg grappig om te zien. De fietstocht in het donker terug naar het hotel was best spannend met al die motoren, auto's en touringcars. Maar we kwamen weer veilig aan en doken meteen het zwembad in. Je kunt hier zelfs 's nachts nog zwemmen qua temperatuur. Dorothee probeerde nog ergens wat te gaan drinken en ik had wat leuke telefoontjes. Echter was Dorothee snel terug, want alles gaat hier rond 10.00 uur al dicht. Nog een spelletje yatzee en de dag is alweer voorbij.

Morgen gaan we naar Cham Island waar we een snorkel tour hebben van 8.30-16.30 uur. Daarna moeten we met de bus terug naar Da Nang. De nieuwe vrijwilligers zullen er dan al wel zijn en maandag beginnen de projecten weer.

• 31 Juli 2016 - 00:05

René:

Pfoe ..........wat een dag. Gelukkig kun je maandag weer aan het werk !!