Dag 11. Weeshuis Lang Hoa Binh (4 augustus) - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 11. Weeshuis Lang Hoa Binh (4 augustus) - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 11. Weeshuis Lang Hoa Binh (4 augustus)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

04 Augustus 2016 | Vietnam, Da Nang

Na een prima nacht (wat we niet hadden verwacht vanwege de harde bedden) ontbeten we vandaag buiten de deur. Ly en Nung aten soep, wij gewoon brood met gebakken ei en vlees. Soep in de morgen staat ons toch nog wat tegen. Daarna reden we naar het weeshuis en onderweg kochten we nog wat fruit voor de kinderen. We begonnen als groep als geheel; lichamelijke oefeningen en spelen voor de kinderen en volwassenen met een beperking. De hele groep werd in een kring gezet op een stoel of in hun rolstoel, de muziek ging aan en starten maar. Eerst wat rek en strek oefeningen om in te komen en daarna werd er volop gedanst. Uiteraard kon niet iedereen staande dansen, maar de muziek, de activiteit en reuring die het geeft is al prachtig voor de meesten. Die stralende gezichten, daar doe je het voor en dat het zweet in straaltjes van je afloopt geeft dan niks meer. Na het dansen werd er een tijd met een bal overgegooid en geschopt. Na zo'n 45 minuten kregen ze allemaal wat lekker fruit, iets wat lijkt op litchi. Daarna splitsten we op in 4 groepen. Dorothee fysiotherapie, Corina Engelse les, Noemi babycare en ik weer kinderen met leer en of concentratieproblemen. Hetzelfde jongetje als gisteren was er en nog twee anderen. Eigenlijk deden we een beetje hetzelfde een stukje schrijven, een puzzel maken, stukje schrijven, even kleuren enzovoort. Ook vandaag moest hij alles met rechts doen. De puzzels had hij nog goed onthouden, dus probeerden we ook twee nieuwe, waarvan één over de getallen tot 10 in het Engels. Dit ging eigenlijk heel goed! Alleen bij 8,9,10 moest ik even helpen. Na een tijdje nam Nang het van me over en richtte ik me op een jongen die vanwege concentratieproblemen niet naar een gewone school mag, maar ik heb het idee dat het qua intelligentie wel zou kunnen. Met hem heb ik gekleurd, wat hij super netjes deed en ook de getallen puzzel. Naast hem zat een wat oudere jongen die licht beperkt is aan zijn rechterhand. Met hem puzzelden we waarbij hij vooral zijn rechterhand moest gebruiken om die sterker te maken. Tijdens het kleuren mocht hij gelukkig wel met links, want dat ging echt niet met rechts. Ik had een hele leuke tijd met de kids en hoop dat ze er iets van geleerd hebben en in ieder geval van hebben genoten. Tot slot deelden we nog wat fruit uit onder de 'gewone' kinderen die in de speeltuin aan het spelen waren en liep ik nog even naar de baby's. Die sliepen lekker of lagen bij Noemi en Corina. Ik heb nog even gespeeld met een jongetje van 2 die een hartafwijking heeft een is geopereerd. Je hoort hem heel zwaar ademen. Een soort tamboerijn vond hij geweldig, maar 'kiekeboe' volgens mij eng.
We haalden onze bagage op uit het hotel en reden naar een restaurant waar we rijst met kip, groentes en verschillende sausjes aten. Aangezien we geen bed meer in het hotel hadden maar er wel 'gerust' moest worden zijn we ergens op een prachtig plekjes in relaxstoelen koffie gaan drinken. Ik laat de koffie echter even staan nadat ik twee dagen geleden daar 's avonds toch behoorlijk last van had. In deze rusttijd had ik mooi de kans vast een stukje blog te typen en bespraken we het weekend. Om 14.00 uur vertrokken we nog voor twee uurtjes naar het weeshuis waar we eerst heerlijk hebben gekleurd met de kinderen en volwassenen. Daarna mocht ik nog een uurtje naar de babycare. Dit betekent vooral lekker knuffelen/spelen met de baby's, beetje masseren en wat heen en weer lopen. Hartstikke leuk en relaxed om te doen, maar ik merk wel dat ik nog niet zo gewend ben aan baby's en nog niet zo handig ben met bijvoorbeeld oppakken. Het lijkt zo makkelijk, maar vooral dat hoofdje goed vasthouden daar wil je toch extra goed op letten. Er waren vier baby's en het was grappig om te merken dat ze allemaal een voorkeur hadden qua zitten/liggen. En de een is ook veel beweeglijker en sterker al dan de ander. Ze zijn allemaal minder dan een half jaar. Voordat er vertrokken merkte ik wel dat ik er even doorheen zat door een miscommunicatie met een vrijwilliger, alle indrukken (leuk en minder leuk), vermoeidheid, de warmte...maar het is fijn dat we het konden uitpraten. Later vanavond hadden iedereen even zo'n moment. Om 16.00 uur reden we met 8 mensen in de auto terug naar Da Nang, dat betekent 4 mensen op de achterbank. Ik zal proberen om thuis niet meer over de ruimte te klagen, daar zorgen twee uurtjes met z'n vieren inclusief bagage op de achterbank wel voor. Bij thuiskomst stond er weer een heerlijke vietnamese maaltijd op ons te wachten (vispannenkoekjes, soort springrolls, heerlijke saus vele groentes en kleine worstjes), gemaakt door die lieve Coh Hai.

's Avonds hadden de andere meiden stress vanwege het plannen van een motortrip dit weekend. Hoef ik me gelukkig niet druk om te maken, want ik heb dat voor volgend weekend al helemaal gepland. Morgen hebben we geen project vanwege het visum gedoe, daarom nemen een aanal stafleden ons 's morgens mee uit. Corina en ik gaan met ze naar Monkey Mountain, een mooie berg hier in de buurt. Dorothee en Noemi gaan samen met een Easy Rider naar Hué. Corina en ik pakken 's middags de trein naar Hué en we ontmoeten elkaar dan allemaal 's avonds in het hotel. Dit weekend brengen we verder door in deze mooie oude stad.

  • 04 Augustus 2016 - 17:35

    OMIJET:

    ben ik mooi even de eerste om te reageren. heerlijk om weer "bij"te lezen. doet me goed te lezen dat je daar zo"n waardevolle tijd hebt. Zo zie je maar: onbekend maakt niet altijd onbemind. knuf. opiomi

  • 05 Augustus 2016 - 14:44

    Rene:

    Heel fijn weekend Marije.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 62339

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: