Dag 13. Hué Cita Del (6 augustus) - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 13. Hué Cita Del (6 augustus) - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 13. Hué Cita Del (6 augustus)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

06 Augustus 2016 | Vietnam, Hué

Onze wekker hadden we niet nodig vandaag. We zitten hier midden in de stad maar blijkbaar houden ze hier hanen op hun dak of in een minituin, want ik werd om 6.00 al wakker van een haan. Na een prima ontbijt van het meer dan vriendelijke personeel hier zijn Noemi, Corina en ik Hué gaan verkennen. Hué was van 1802 tot 1945 de hoofdstad van Vietnam. Met een taxi zijn we naar de Thien Mu Pagoda gereden. Ik merk wel dat het af en toe lastig is om de neuzen in de groep dezelfde kant op te houden. 24/7 met bijna vreemden zitten, die je niet zelf hebt uitgekozen is niet altijd bevordelijk voor de sfeer en daarbij is het communiceren in Engels niet altijd even makkelijk. Wel een mooie leerschool om de ander toch steeds weer positief te benaderen en er het beste van te maken. Ook een training in zelfbeheersing; niet altijd zeggen wat ik denk of vind. Gedurende de dag ging het gelukkig steeds beter en was het hartstikke gezellig. De pagoda en de tuin waren prachtig, evenals het uitzicht op de Perfume rivier. Daarna zijn we naar de Citadel gereden die tussen 1802 en 1832 werd gebouwd. De Hoang Thanh, de Keizerlijke Citadel wordt omringd door de Kinh Thanh, de 10 km lange muren. De muren, grachten en wachttorens werden door keizer Gia Long aangelegd. Daarbinnen werd in 1818-19, op de plaats van acht dorpen, de Citadel gebouwd. Achter het Paleis van de Hemelse Wet ligt de Tu Cam Thanh, de Purperen Verboden Stad. Beschermd door een één meter dikke muur was dit het domein van de keizerlijke familie. De Tu Cam Thanh is echter in 1947 en 1968 grotendeels verwoest. Met uitzondering van de restanten van de Keizerlijke Bibliotheek is er niets van bewaard gebleven. De restauratie is volop bezig. Het was prachtig (en erg warm) om door de Citadel te lopen, al is het jammer dat er nauwelijks informatie te krijgen is, op een korte film na. Daarna zijn we ergens lekker een kopje koffie gaan drinken en hebben we ons vervolgens naar de Dong Ba Market laten rijden. Het was een enorme markt waar je al het denkbare kon kopen: schoenen, sieaden, zonnebrillen, kleren, speelgoed, vis, snoep, fruit echt ongelooflijk. Het was er wel mega krap en super heet. We wilden ook graag lunchen, maar dat leek er niet echt te kunnen. De soort van lunchplekken leken voor onze westerse magen niet echt geschikt. Uiteindelijk hebben we wat in een supermarkt gekocht want we vielen tegen 14.00 uur haast om. We namen het gewoon mee naar een terrasje en bestelden daar wat drinken. Even relaxen op een terrasje waren we ook wel aan toe. Daarna zijn we via het park langs de rivier teruggelopen naar de stad. De boottrip heb ik uiteindelijk niet meer gemaakt. De andere twee hadden niet zoveel zin en ik ga in Halong Bay en de Mekong Delta ook al een boottrip maken. In de stad konden we het niet laten om toch wat kledingwinkels in te lopen, maar uiteindelijk niks gekocht. Inmiddels werd het uitzicht op een koude douche steeds aantrekkelijker. De ontvangst bij het hotel was weer top met een verfrissend doekje en een vers sapje van watermeloen. Tegen 18.00 uur kwam Dorothee weer terug van haar DMZ tour en konden we met z'n allen uiteten. Het restaurant Lac Thien, gerund door een dove man, was mij aangeraden door André. Het was inderdaad heerlijk en we zaten lekker boven op het balkon. De andere meiden wilden daarna nog naar een bar of iets dergelijks om een cocktail te drinken. Niet echt mijn ding, maar ach je wil ook geen spelbreekster zijn en wie weet is het best gezellig. Het was best een leuk plekje om te zitten, maar er wordt hier zo ongelooflijk veel gerookt, zeker buiten op terrasjes. Ik kan daar al niet tegen en één van de vrijwilligers rookt ook, dus je zit de hele tijd al een beetje in die lucht. Na een uurtje was ik er wel klaar mee, dus ben ik vast naar het hotel gelopen en namen de anderen nog een laatste drankje. Best lekker even rustig alleen de blog typen en een boek lezen.

Het was een relaxte (vakantie)dag en morgen is het plan om naar het strand te gaan en 's avonds met de trein terug naar Da Nang voor mijn laatste week vrijwilligerswerk alweer.

• 11 Augustus 2016 - 13:41

Omijet:

Wat een wijze en leerzame woorden voor een oud mens. Doen we ons voordoorl mee! Haha.ook maar een dikke knuffel