Dag 17. Weeshuis Lang Hoa Binh (10 augustus) - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 17. Weeshuis Lang Hoa Binh (10 augustus) - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 17. Weeshuis Lang Hoa Binh (10 augustus)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

10 Augustus 2016 | Vietnam, Da Nang

Wat een gek idee, tijdens het schrijven van deze blog ben ik al over de helft van mijn reis. Wat gaat dat snel!
Vanmorgen werden Ly en ik al vroeg opgehaald om naar Tam Ky te gaan. Het was geen echte taxi, maar er zat al wel een andere man in de auto en onderweg pikten we nog drie vreemden op. Blijkbaar moeten deze mensen naar hetzelfde dorp. Thang rijdt altijd heel beheerst en prettig, deze man drukte het gaspedaal wat verder in en reed een stuk chaotischer. Af en toe deed ik mijn ogen dicht bij één van zijn inhaalmanoeuvres. Na een rit van 1.5 uur arriveerden we veilig (maar enigszins misselijk) bij het weeshuis. Ik ben meteen met hetzelfde jongetje als vorige week aan het werk gegaan. Hij begon uit zichzelf met rechts te schrijven. We hebben geoefend met het schrijven van de letter A en B en als afwisseling met de nieuwe alfabet puzzel, wat erg goed ging. Na 45 minuten was hij er wel echt klaar mee. Op dat moment arriveerden de anderen, inclusief Mart de Australische vrouw, en gaf ik nog een half uurtje Engelse les samen met Ngang en Dorothee. De klas was erg vol, mega luid en grote leeftijdsverschillen. We hebben ons best gedaan met het alfabet en de nummers, maar veel effect had het niet denk ik. Om 10.30 gingen de meesten lunchen, maar één jongen wilde erg graag het nieuwe memoryspel spelen. Dat ging hartstikke goed en we hadden de grootste lol. Het is met kleuren, dus we konden meteen oefenen met de Engelse kleuren. Ik hoop dat ze de nieuwe materialen vaker gaan gebruiken. Er was nog even tijd om met de baby's te knuffelen en te spelen en te kijken bij de fysiotherapie. Om 12.00 uur gingen we samen met alle medewerkers lunchen en het is me gewoon gelukt om alles met stokjes te eten! Ze moesten alleen de vis wel van de hele vis voor mij afhalen, dat is nog net te lastig. Samen met Thang en Mr Viet zijn we ergens koffie gaan drinken terwijl de rest ging slapen. Om 14.30 kwamen twee taxi's zo'n twintig kinderen/volwassenen bij het weeshuis ophalen om naar het zwembad te gaan, mede mogelijk gemaakt door de familie de Jong en Renate. Er zaten mensen met en zonder beperking bij. Een mooie groep, uitgekozen door Nung, maar ook verdrietig om de gezichten van de achterblijvers te zien. In verband met de veiligheid konden we maar een beperkt aantal mensen meenemen. Mr Viet had geregeld dat we voor minder dan een euro per kind gebruik konden maken van drie buitenzwembaden bij een 5 sterrenhotel. Ze vonden het allemaal geweldig, ze genoten er zo enorm van! En wij daardoor ook, echt super. Er was een bad van 50 cm, save dus, en een bad van 1.20 m waar we sommige kinderen wel goed in de gaten moesten houden. Wij hadden onze zwemkleding mee, maar de mensen gingen allemaal in de gewone kleren of ondergoed. Heel normaal hier blijkbaar. Sommigen waren op het begin nog wat terughoudend, maar na 15 minuten gingen de remmen los. Springen in het water, gooien met een bal, kleine kinderen rondzwemmen op onze rug en samen met ze onder water duiken. Helemaal geweldig. Wel jammer dat alle stafleden op mr Viet na in hun volledig bedekkende kleding aan de kant bleven staan. Maar ze hielden wel goed toezicht. Een aantal haalden een doos met ijsjes, wat dit uitstapje compleet maakte. Na zo'n 1.5 uur zwemmen werd iedereen weer opgehaald en reden wij, dit keer weer met negen mensen in een auto, terug naar Da Nang.
Vanmiddag hebben Nina en ik besloten dat we vrijdag al starten met de Easy rider tour. Dit omdat er vrijdag opnieuw geen toestemming is om naar een project hier in de buurt te gaan en We dus de hele dag vrij zijn. De andere meiden gaan die middag naar Hoi An. Dat betekent dat we zondag terugkomen van de tour en ik maandag nog een bijkomdag in Da Nang heb. Op zich ook niet verkeerd. 's Avonds vlieg ik dan naar Hanoi. Vanmiddag checkte ik even mijn vluchttijd en zag ik dat dit van 19.00 veranderd was in 22.00. Helemaal niet fijn, maar gelukkig heb ik met hulp van Nhang de vliegtuigmaatschappij gebeld en kon ik kosteloos nog met de vlucht van 17.35 mee.

Vanavond verder een relaxed avondje gehad zonder activiteiten. Beetje inpakken, opruimen, bloggen, Skypen met Renate en foto's sorteren. Morgen gaan we weer naar Tam Ky en gaan we de hele dag schilderen. Ze willen wat spelvormen op de stoeptegels buiten maken en misschien ook binnen in een ruimte bijvoorbeeld het alfabet en de nummers schilderen. Ik ben heel benieuwd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 62140

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: