Dag 20 Easy rider Prao - Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 20 Easy rider Prao - Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 20 Easy rider Prao - Hué

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

13 Augustus 2016 | Vietnam, Hué

Tegen de verwachting in hadden we super geslapen en het helemaal niet te warm gehad. Na een snel ontbijtje zaten we om 9.00 weer op de motor voor een lange tocht richting Hué. We reden vrijwel direct de mooie groene bergen weer in. Ze zijn niet te vergelijken met bijvoorbeeld Oostenrijk. Ze hebben een andere vorm, wat kleinere meer heuvelachtig en soms iets puntige vorm en hele andere meer tropische begroeiing. Na een klein uurtje waren we vlakbij de grens van Laos, waarna we de bewoonde wereld echt uitreden en een nog dichter begroeider gebied in gingen. Hier was het nog meer jungle uitzicht, echt prachtig. We zagen al weinig mensen onderweg, maar hier was het helemaal uitgestorven, een super gevoel. Het was wat bewolkt en winderig, perfect voor op de motor en die wind maakte het nog mooier eigenlijk. We stopten uiteraard op een aantal bijzondere uitkijkpunten voor wat mooie foto's. Om vervolgens weer slingerend om de bergen, omhoog en omlaag, verder te rijden. Ook op deze zaterdag waren er mensen op de enorm steile bergen aan het werk: het binnenhalen van de rijst. Heel bijzonder om te zien is dat de rijst te drogen ligt op grote zeilen op de weg langs de vangrail. Tegen 12.30 reden we duidelijk het dichtbegroeide gebied uit en kwamen we weer door een aantal dorpjes. Bij een woonhuis anex restaurantje stopten we voor een bord rijst, vlees en groentes. Ook heb ik hier voor het eerst gebruik gemaakt van een Vietnamese toilet, zo'n hurkgeval. Niet echt my cup of tea, maar goed we hebben het droog volbracht, haha. Vervolgens reden we weer een volgende mooie bergpas in, welke opnieuw eindigde in wat kleine dorpjes. Daarna was het nog 30 km naar Hué door wat minder speciaal gebied. Vlakbij Hué stopten we bij een klein bergje waar we op konden lopen en vanwaar we een prachtig uitzicht hadden op de Parfume rivier. MrbThong reed ons vervolgens nog naar de buitenkant van de Citadel, waar ik vorige week ben geweest. Hier konden we nog wat rond lopen. Daarna reden we rondom de enorme muren van de Citadel en door de stad naar ons hotel. Even bijkomen van de prachtige, maar ook best lange trip. We voelen onze spieren en vooral billen wel een beetje. We hadden nog bijna 2 uur voordat we zouden eten, dus zijn we samen de stad nog even ingelopen. Eerst ergens een koel drankje genomen met een lichte snack. Iets verderop zag ik een typisch Vietnamees straattentje waar je een klein barbecue'tje op kolen kreeg en dan zelf iets op kon braden. Ik koos voor kleine pittig gekruide visjes, op aanraden van het meisje die ons hielp. Ik had natuurlijk geen idee wanneer het klaar was, dus kwam ze ons helpen. Ze bleek te studeren voor leraar Engels in Hué, dus ze praatte en verstond het heel redelijk. We hebben gezellig gekletst terwijl zij mijn visjes in de gaten hield. Visjes met alles erop en eraan. Het was hartstikke lekker en botermals. Samen met onze Easy riders gingen we iets later uiteten in een restaurantje dat zij hadden uitgekozen. Het bleek zowel Vietnamees als westers eten te zijn. In de drie weken die ik hier nu bijna ben heb ik niks westers gegeten en de pizza's zagen er goed uit. Ik ging voor de bijl en bestelde net als Nina een pizza. En inderdaad, hij was best lekker. De mannen bestelden rijst met een soort entrecote en we hebben ons slap gelachen, omdat ze die gingen 'snijden' met hun lepel en de stokjes. We hebben mr Thong een lesje mes en vork gebruik gegeven, hilarisch! Daarna liepen we nog over de gezellig verlichte nachtmarkt aan de Parfume rivier. Aan het eind kreeg een vrouwtje ons zover om mee te gaan op haar boot de rivier op (aangezien het slechts 50 cent was). Kan ik toch zeggen dat ik een boottochtje in Hué heb gemaakt, al was het dan maar 10 minuten.

Morgen vertrekken we al vroeg voor onze laatste dag alweer met de Easy rider. De prachtige kustweg de Hai Van pass en the Marable Mountains staan op het programma. Daarna worden we weer bij ons Greenhouse afgezet.

• 13 Augustus 2016 - 18:54

Regine Klein Schaarsberg:

Hoi Marije,
    Wat leuk om jouw reisverslag te lezen. Wat maak je veel mee op zo'n reis, dat neem je toch mooi weer mee in je 'rugzak met mooie herinneringen'. Nog heel veel plezier en een goede terugreis!
    Groetjes Jos en Regine