Dag 21 Easy rider Hué - Hai Van pass - Da Nang - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 21 Easy rider Hué - Hai Van pass - Da Nang - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 21 Easy rider Hué - Hai Van pass - Da Nang

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

14 Augustus 2016 | Vietnam, Da Nang

Om 7.30 zaten we al aan ons ontbijt, noodlesoep! Tja je moet het een keer geprobeerd hebben, maar ik vond het niks. Geef mij maar een broodje, pannenkoeken of yoghurt. We vertrokken op tijd en mr Thong nam bewust een route buitenom, the countryside, en niet midden door de drukke stad. Dat was een hele goede keuze. De meest typerende natuurverschijnselen uit Vietnam kwamen daar langs: uitgestrekte rijstvelden, vele (palm)bomen en de bergen. We reden door leuke kleine dorpjes waar het er allemaal rustiger aan toe gaat dan in de stad en kwamen uiteindelijk uit aan de voet van Bac National Park. Uitzicht over een prachtig meer, omringd door bergen en in het midden een soort eiland. Hierop was een grote pagoda gebouwd en een opvallend Boeddha beeld. Met een bootje kon je deze pagoda bezoeken, maar daar hadden wij geen tijd voor. Wij hebben genoten van het prachtige uitzicht en zijn een half rondje om het meer gereden. Vervolgens reden we niet over de snelweg richting de Hai Van Pass, maar langs een baai waar veel vissersboten lagen. Geen luxe grote boten, nee kleine houten sloepen met een 'dak' van doeken en plastic. Thong vertelde dat hele families op deze bootjes leven en uit vissen gaan, om de vis vervolgens te verkopen. We vervolgens onze weg tussen de rijstvelden door naar the elephant springs, een soort hot springs/waterval waar je kon zwemmen. Volgens Dorothee en Noemi was het erg mooi, maar wij vonden het wat minder speciaal. Het waren een soort op een berg gebouwde kleine zwembadjes en erg vol met Vietnamesen. We hebben een beetje pootje gebaad en een tijdje gezeten, maar hadden het na drie kwartier wel gezien. Inmiddels was het bijna lunchtijd en reden we naar ons restaurant op het water waar ik 2 grote prawns (garnalen) en rijst met seafood at. Een dure maaltijd voor hier, 8 euro, dus dat doen we één keer en niet weer. Het was wel erg lekker. Na de lunch was het dan eindelijk tijd voor de Hai Van Pass, de veel besproken en geprezen kustroute. Toegegeven, het was mooi, maar misschien had ik te hoge verwachtingen na alles wat ik had gehoord en gelezen. We zijn bij een aantal mooie uitkijkpunten in de bergen gestopt en genoten van het uitzicht op de parelwitte stranden, de baaien, de zee en later ook Da Nang City. Genoeg mooie foto's kunnen maken. Ook bezochten wen nog ruïnes van de oorlog. Vandaag kwamen we heel wat meer toeristen en Easy riders tegen dan de andere twee dagen, maar niet te veel gelukkig. We sloten deze fantastische driedaagse tour af bij the Marable Mountains. De naam zegt het al, er is hier veel marmer te vinden en de kraampjes staan dan ook vol met kleine marmeren beeldjes van boeddha, leeuwen en andere dieren. Bovenop een berg kun je verschillende grotten en Pagoda's bezoeken. Je kunt met een trap, of de lift omhoog en op één van deze manieren weer naar beneden. We namen lift omhoog en de trap naar beneden. Hoewel het er vrij toeristisch is hebben we er ons prima een uur vermaakt. Vooral de grotten waren erg gaaf om te zien. Uiteraard ook hierin weer veel boeddha's, offerplekken en wierook, maar ook vleermuizen en moeilijk begaanbare trappen van marmeren rotsen omhoog en naar beneden. Vermoeiend en warm, maar zeker de moeite waard. Tot slot reden we nog naar het strand voor wat afsluitende foto's op de motoren, waarna we weer keurig door Thong werden afgezet bij de Greenhouse. Het waren drie fantastische dagen. Echt een aanrader voor mensen die houden van rust en natuur en ook graag het minder toeristische, maar oh zo mooie, Vietnam willen zien!

Terug in het vrijwilligershuis moest ik meteen al mijn wassen draaien, gaan inpakken en opruimen, want morgen is echt mijn laatste dag en vlieg ik 's avonds naar Hanoi. Dan gaat het grote avontuur, alleen rondreizen, echt beginnen. Super spannend, maar ook heel gaaf en een echt persoonlijke uitdaging. Ik ben vooral benieuwd hoe vaak ik ga verdwalen, haha. Ik heb een richtingsgevoel van 0, dus mag wel een goede kaart kopen, of app downloaden. Als ik in Da Nang, Hoi An en Hué niet met anderen was geweest, was ik vast en zeker al meerdere keren verkeerd gelopen. ''s Avonds heb ik samen met Dorothee, Noemi en Corina nog een pho soep bij ons in de straat gegeten en een afscheidskoffie gedronken.
Morgenochtend ga ik van de giften samen met Vy spullen kopen bij de apotheek en supermarkt voor de baby's en jonge kinderen van weeshuis Red Cross. Dit is het weeshuis waar we eigenlijk zouden werken, maar wat helaas niet mocht. Ik ben dus super blij dat ik hier toch nog een bezoekje aan kan brengen. Om 15.00 zal ik per taxi naar het vliegveld gaan, dus moet ik 's ochtends al afscheid nemen van iedereen. De drie weken zijn omgevlogen en het was een super tijd met lieve mensen. Maar het is ook goed om dit nu af te sluiten en zelf verder te gaan. Ik ben er klaar voor!

  • 14 Augustus 2016 - 19:12

    Annemieke:

    Lieve Marije,
    Wat heb jij een prachtige 3 weken gehad. En wat snel is de gegaan. Nu alleen verder maar dat gaat je zeker lukken. Als je de verkeerde kant uit gaat komt er vast ook weer wat moois op je pad. Uiteindelijk kom je wel op je plekje. Geniet van je avonturen! We lezen graag hoe het je verder vergaat.
    Liefs,
    Bert & Annemieke

  • 14 Augustus 2016 - 19:33

    Sandra:

    Lieve Marije, dat is snel gegaan en wat een mooie verhalen en foto's. Nu alleen verder, dat gaat je zeker lukken. Geniet ervan en succes. Sandra en Ronald

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 62125

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: