Dag 29 Mekong Delta 1 (22 augustus) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 29 Mekong Delta 1 (22 augustus) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 29 Mekong Delta 1 (22 augustus)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

22 Augustus 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vanmorgen startte mijn tour door de Mekongdelta. Ik zal kort iets over de Mekongdelta vertellen. Dit is een gebied in het zuidwesten van Vietnam waar de rivier Mekong met een net van zijtakken (die met kanalen zijn verbonden) in de Zuid-Chinese Zee uitmondt. De delta is door sedimentatie ontstaan en breidt zich jaarlijks uit met ongeveer 80 meter. De delta omvat een oppervlakte van 39.000 km². De grootte van het gebied dat bedekt is met water verschilt per seizoen. De Mekong rivier is meer dan 4000 km lang en gaat door China - Myanmar - Laos Thailand - Cambodja- Vietnam. In Vietnam is hij slechts 200 km.

Om 7.45 werd ik bij mijn hotel opgehaald, nee uitslapen is er deze vakantie niet bij. Het was weer een Europese groep met italianen, Fransen, Spanjaarden en ik de gek. Zoals zo vaak de enige alleen reizende. We hadden een goed Engels sprekende gids. Hij vertelde van alles over Vietnam en het ontstaan van Ho Chi Minh, het oude Saigon. In Vietnam wonen inmiddels 90 miljoen mensen. Het is een snel groeiende bevolking, zeker in the country side. Onder andere doordat ze doorgaan tot ze een jongen hebben en er verder weinig te doen is, zo vertelde de gids, haha. We moesten zo'n 2.5 uur rijden richting de Mekongdelta. Het landschap is hier anders. Geen bergen of jungle, maar vlak met wel veel palmbomen met enorme kokosnoten en natuurlijk rijstvelden. We reden door verschillende dorpjes en stadjes waar we een korte stop hadden. Uiteindelijk kwamen we uit bij de Mekong rivier waar we op een oude motorboot stapten. Een kort ritje bracht ons naar en klein dorpje waar ons verschillende bereidingen van rijst werden getoond. Als eerst de grote rijstnoodle vellen waarmee de verse springrolls worden gemaakt. Een dun laagje beslag wordt even gestoomd en dat is het. Ook kregen we een stuk gefrituurd rijstvel te eten, leek op kroepoek. Daarna lieten ze ons de Vietnamese versie van popcorn zien: gepofte rijst. In een grote pan met aangebrand zand worden de korrels kort en snel gepoft, daarna gezeefd en ze zijn meteen klaar om te eten. Erg lekker. Vervolgens gaven ze er een tweede bereiding aan, ze maken een mengsel van karamel met kokosnoot en gember. Twee mannen mengen de rijstkorrels in razend tempo in een soort dans door de karamel. Daarna werd de grote bal snel uitgerold en in stukjes gesneden. Een super lekker snoepje/koekje. Ten slotte keken we nog bij een groepje mensen die handgemaakte kokosnoot snoepjes zaten te maken, een soort toffees. Ongelooflijk hoe snel ze dat snijden, stuk voor stuk van een rijstvelletje en papiertje voorzien en dan in een grotere verpakking inpakken. Uiteraard waren al deze lekkernijen in grote getalen te koop. Iets verderop was een plek waar ze honing maken. Ik heb zelfs zo'n bijenraat vastgehouden! Doodeng, maar niet gestoken. De thee met honing die we kregen was mij te zoet. Na deze snoeperij maakten we een korte ritje in een soort kano door de smallen vertakkingen van de Mekongdelta, voortgedreven door een local met een lange stok/peddel. Leverde erg mooie foto's op. De bestemming was een plek te brengen waar we tropisch fruit aten en vermaakt werden met Vietnamesen muziek en dans. Vervolgens bracht de grote boot ons naar de lunch plek. Blijkbaar had ik als enige een lunchupgrade. Voelde wel een beetje maf, maar de pannenkoekjes en grote (zelf te pellen) garnaal waren lekker. Na de lunch kon je uitrusten in een hangmat (waar er te weinig van waren)  of een eindje fietsen over de smalle weggetjes van dit dichtbegroeide eiland. Dit laatste deed ik met het Franse gezin. Dikke lol op die gekke oude fietsen door de busch busch. We stapten de boot weer op voor een uurtje varen over de Mekong rivier die ons naar het vaste land bracht. Het was een prachtige tocht. De rivier is behoorlijk breed en is vrij bruin en viezig. Je ziet vele (palm)bomen en struikgewassen aan de kant met daartussen de armoedige soms zeer scheve huisjes van hout en golfplaat. Op de rivier zie je verschillende vissersboten, waar mensen vaak ook op leven, en boten die enorme hoeveelheden zand vervoeren of ander materiaal. Toch zat ik af en toe wat te knikkebollen. Aan wal stond weer een bus op ons te wachten, maar konden we eerst nog naar de wc. Ik ging als laatst, kom ik terug, zie ik de bus wegrijden! Gelukkig hadden ze het blijkbaar door want na de bocht draaiden ze om. Na een uurtje kwamen we aan in Can Tho, een stad in het centrum van de Mekongdelta. Ik ging per scooter naar een homestay en de rest van de groep naar een hotel wat er erg mooi uit zag. Beetje apart en ik voelde me niet helemaal op mijn gemak. Maar daten was over toen ik hier aan kwam. Jeetje wat gaaf! Ik heb mijn eigen houten hutje met mini badkamer en groot (wel hard) bed met klamboe. Een prachtig privé terras aan de rivier ligt achter mijn hutje. Dit is wel een hele bijzondere slaapplek.  Ik deel mijn kamer wel met vele gecko's, maar die zijn druk bezig allerlei insecten op te eten. Ik heb nog een klein stukje rondgefietst, maar besloot al snel om van de ondergaande zon op mijn terras te genieten. Om 18.30 kon ik aanschuiven voor het diner. Er bleken ook nog een stel uit Frankrijk en Zwitserland te zijn aangekomen, erg gezellig! Je leert heel wat mensen kennen op deze manier. We maakten samen een soort springrolls met bonen en zoete aardappels en mochten deze onder leiding van de vrouw des huizes frituren. Daarna stond de tafel vol heerlijk eten. Het was een super gezellige avond met totaal vreemden. Dat is iets wat ik wel echt begin te waarderen aan het (alleen) reizen: als je je open opstelt en gewoon maar  begint te praten of te vragen kun je super leuke gesprekken hebben. Tuurlijk blijft het vrij oppervlakkig en geef ik de voorkeur aan diepere gesprekken en vriendschappen, maar zo op reis heeft het wel wat en je voelt je meteen niet meer alleen.

Morgen moeten we om 6.00 klaar staan, dan gaan we per fiets naar de local market. Om 6.30 hebben we ontbijt en om 7.00 uur gaan we verder op de Mekongdelta. Allereerst bezoeken we the floating market en daarna weet ik het niet precies. Wel een goed gevuld .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 62333

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: