Dag 8. Hoang Sa school en karaoke (1 augustus) - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 8. Hoang Sa school en karaoke (1 augustus) - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 8. Hoang Sa school en karaoke (1 augustus)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

01 Augustus 2016 | Vietnam, Da Nang

Vandaag gingen we naar de school Hoang Sa om aan 4 klassen Engelse les te geven. De kinderen krijgen hier 35 minuten les, dan 5 min pauze en weer les. Ze beginnen al om 7.00 uur en eten lunch om 10.30 uur. Wij waren er rond 9.00 uur en ik ging met Ly samen lesgeven aan grade 2 (twee verschillende klassen). Ze hebben prima lesboeken hier die ze zover mogelijk volgen. Vandaag stond het alfabet op het programma. Bij binnenkomst gaan ze staan met de armen over elkaar en zeggen ze 'goodmorning teacher'. Heel schattig. Het is duidelijk dat ze respect hebben en goed luisteren. Ze zitten twee aan twee in een schoolbank. Dit ziet er allemaal netjes uit. Ook het materiaal is redelijk op orde. Alleen de klas en de muren zijn weinig inspirerend. Eerst gaf ik een korte introductie van mezelf en vroeg ik aan alle kinderen 'how are you'. Daarna begon ik met het laten zien van flitskaarten met daarop de letter en een bijpassend figuur met het woord eronder. Bijvoorbeeld A, Apple. Ik zei het, zei zeiden het na, dit herhaalden we en daarna moesten ze zelf. Vooral de uitspraak is voor de kinderen erg lastig. Daarna deden we ze door elkaar en schreef Ly ondertussen het alfabet o het bord. Die las ik voor, zij herhaalden en daarna moesten ze zelf. Als laatste kregen ze allemaal een flitskaart. Ik ging voorin staan, noemde een letter en de persoon die die letter had moest voor in de klas de letter en het woord opnoemen. Er zijn best wat niveau verschillen en sommige kinderen zijn wat verlegen, maar over het algemeen ging het best goed en was het erg leuk om te doen! Aan het eind zeggen ze keurig gedag 'goodbey teacher, see you again'. Bij de tweede klas ging het precies hetzelfde, maar zongen we aan het eind nog het lied van de dagen van de week wat ze vorige week hadden geleerd. Vonden ze allemaal erg leuk. Wat mij opviel was dat Ly veel van de opdrachten in het Vietnamees uitlegde. Ik denk dat het nog beter zou zijn wanneer dat hele uur gewoon Engels wordt gepraat, zodat ze zoveel mogelijk horen en alleen als ze het echt niet begrijpen vertalen. Om 10.30 uur kregen de kinderen in een grote zaal hun lunch en wij daarachter. Rijst, met groentes, vis, een visballetje en een soort soep. In eerste instantie kregen we stokjes, maar ze zagen mij al snel klungelen (eten met stokjes is niet mijn ding, moet ik nog héél veel oefenen) dus kreeg ik een lepel. Van de anderen kreeg ik steeds vis en groentes in mijn kommetje, heel lief. Om 11.00 uur was het bedtijd, ja ongelooflijk maar ze slapen hier ongeveer 3 uur! De kinderen lagen in lokalen op de grond en de leraren hadden een kamer met stapelbedden. Op de lattebodem lag alleen een rieten matje, dus was nog steeds erg hard. Een kussen was er wel. Voordat iedereen ging slapen aten we nog dragonfruit en doerian (het stinkfruit, wat tocn nog redelijk lekker is). Ik heb me maar over gegeven aan het slapen en om 14.00 stonden we weer op, eerder vermoeider dan uitgerust. De kinderen hadden les en wij bereidden de volgende twee Engelse lessen voor, voor grade 4 en 5. We gaven lessen over de maanden van het jaar en over verjaardagen. Er waren verschillende gesprekken die We voerden en vragen die ze moesten stellen of beantwoorden, zoals: wanneer ben je jarig, wat deed je op het feestje etc. De kinderen zijn enthousiast en leergierig, maar ook hier verschilde het niveau en waren sommigen wat verlegen. Halverwege de laatste les kwamen Corina en Noami de les in. Zij hadden hun introductie en cirytour gehad. Om 16.45 waren we weer terug. Al met al van 8.15-16.45 weg geweest, maar slechts zo'n 3 uur les gegeven. Best een beetje apart, je zou meer willen doen maar je moet je toch gewoon aanpassen. Vanmiddag ontstond het idee om naar een karaoke bar te gaan. Dat vinden ze hier helemaal geweldig. Ik was nog nooit naar zoiets geweest en het leek me niet echt mijn ding, maar prima om eens te zien. Je kreeg een eigen kamer met discolicht en hele harde muziek, echt ongelooflijk. Een aantal nummers waren bekend als dancing Queen, money money money, celine Dion en raise me up, maar het merendeel was Vietnamees. Zij zongen ook het meest, haha. Maar ook wij hadden lol en het was best leuk. Na 1.5 uur kakten we wel wat in en na een uurtje of twee vertrokken we weer

Morgen gaan we opnieuw Engelse les geven, dus dat wordt vast weer leuk.

  • 03 Augustus 2016 - 14:04

    René :

    Karaoke inbouwen in de Engelse les. Dat wordt vast een enorm succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 62452

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: