Dag 15. Hoang Sa school, familie de Jong (8 aug.) - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 15. Hoang Sa school, familie de Jong (8 aug.) - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 15. Hoang Sa school, familie de Jong (8 aug.)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

08 Augustus 2016 | Vietnam, Da Nang

Laat ik beginnen met de woorden: het was een geweldige dag, misschien wel de beste tot nu toe! Na mijn toch iets minder leuke weekend op een aantal punten, maakte deze dag alles goed.
Vandaag gaven Noemi en ik weer Engelse les aan grade 2. Het alfabet en getallen van vorige week herhaalden we als eerst, wat erg goed ging. Daarna oefenden we met behulp van flashcard met daarop plaatjes en korte zinnen. Denk daarbij aan: sit down, stand up, watching TV, eating dinner, write your name, cold, thirsty etc. Allemaal woorden/zinnen die goed te ondersteunen zijn met een plaatje en gebaren. Een paakr kinderen mochten ook hun naam ol het bord schrijven. Het was me al eerder opgevallene, maar nu ze in het Vietnamees schreven zag ik het nog beter. Het handschrift van de kinderen is echt verbazingwekkend mooi en netjes, ook van de jongens. Daar kunnen veel Nederlandse kinderen nog wel van leren. We hadden verschillende oefenvormen en grote lol. Eerst natuurlijk voor en nazeggen en later alleen het gebaar en zij het woord of andersom. We sloten af met het liedje 'hoofd schouders knie en teen', wat ze geweldig vinden en het liedje over de dagen van de week. We gaven dezelfde les aan de andere grade 2 en ik vond dat beide klassen veel van vorige week hadden onthouden. Erg leuk ook dat we weer dezelfde klassen hadden en fijn ook voor de kinderen. Een aantal wisten zelfs mijn naam nog, al is het wel echt de moeilijkste naam voor iedereen hier, zelfs voor de andere vrijwilligers. Om 10.30 vertrokken we voor de lunch naar hetzelfde restaurant als vorige week en daar zouden Martin, Joanna, Jenneke, Matthijs en Tiemen (vanaf nu familie de Jong) ook naartoe komen. Ik heb ze nog even gebeld en Ngan heeft de route aan de chauffeur kunnen uitleggen. Het was echt geweldig leuk, grappig en gek tegelijkertijd om goede vrienden aan de andere kant van de wereld te ontmoeten. Hoewel ze nog niet zo lang geleden hadden ontbeten, aten we toch van de heerlijke Vietnamese lunch met alle verschillende schaaltjes en borden groente, vlees en vis. Ondertussen was het natuurlijk een gezellig kippenhok, want we hadden elkaar zoveel te vertellen! Het was ontzettend leuk om hun enthousiaste verhalen te horen, samen gekke opvallendheden uit te wisselen zoals het chaotische verkeer, de Vietnamesen die zich in deze hitte helemaal inpakken, het eten, de mindere hygiëne etcetera. De stafleden gingen na de lunch slapen en de nieuwe vrijwilliger Nina van het vliegveld ophalen en wij als vrijwilligers + de familie de Jong zijn aan de overkant koffie gaan drinken en verder gaan kletsen uiteraard. Het was zo fijn om ook weer even Nederlands te spreken en alle ervaringen en emoties van de laatste weken face to face te delen. Om 14.00 uur hebben we twee taxi's genomen naar de school. Dikke lol want Joanna, Jenneke, Matthijs en ik zaten met zijn vieren op de achterbank van een kleine auto. Dat betekende dat ik meer op de deur tegen het plafond aan zat. Een hilarische foto, gemaakt door Martin die voorin zat, als gevolg. De familie de Jong ging samen met Noemi, Ly en mij grade 4 lesgeven. Allereerst mochten ze zichzelf voorstellen voorin de klas. Daar stonden we dan met 7 lange blanken op een rij. De kinderen moesten proberen de namen en leeftijd te onthouden en na de introductie na te zeggen. Vervolgens zijn Noemi en ik de lessen van vorige week over verjaardag en feestjes gaan herhalen. Het huiswerk ging nog niet echt je van het en kostte vrij veel tijd. Daarna startten we met de nieuwe les, die ging over de invulling van je weekend. Eerst lazen we een rollenspel en na een aantal keer oefenen moesten de kinderen dit onderling of met één van ons oefenen. Nu kon de familie de Jong ook in actie komen en ze pakten het echt super leuk op! Zo waren er een aantal spreek en luisteropdrachten waarbij ze mee konden helpen. Volgens mij hadden ze er wel lol in. Één van de laatste opdachten was het maken van een woordenweb op het bord waar je dit weekend naar toe zou gaan. Tiemen had de eer om de antwoorden van de kinderen te corrigeren. Dit deed hij top. Ook deze les sloten we af met de liedjes 'hoofd schouders knie en teen' en dagen van de week. De kinderen zongen daarna nog een liedje voor ons op het deuntje van vader Jacob, echt komisch. Buiten hebben we nog een tijdje staan kletsen inclusief de stafleden en heeft Tiemen heel kort nog even gevoetbald met een paar kinderen. Toen stond de taxi alweer voor ze klaar en zouden ze Da Nang nog even in gaan. Voordat ze weggingen gaven ze mij nog een hele mooie bijdrage voor het project waar ik morgen met Ngan en mr Viet spullen voor ga kopen, echt super! Ze waren er hier heel blij mee. Ook zelf wil ik nog een extra bijdrage leveren door wat benodigdheden te kopen en we gaan misschien nog een uitstapje voor een groepje kinderen organiseren deze week. Nina was inmiddels ook gearriveerd en tijdens de rit naar huis hebben we heerlijk een tijdje in het Nederlands gekletst. Volgens mij gaat het zo heel gezellig worden. Bij thuiskomst zijn we nog naar de locale markt gelopen en aten terug in het greenhouse voor het eerst een westerse maaltijd met Vietnamees tintje: pizza. Helemaal zelf bereid door Co Hai inclusief de bodem. Uiteraard smaakte het iets anders, maar het was erg lekker en super vullen. Na drie stukjes zat je echt vol. We waren allemaal zo moe van afgelopen weekend dat we niet meer dan douchen, wassen en blog typen konden opbrengen.

Morgen gaan we weer een dagje naar de Hoang Sa school, mijn laatste keer en daarna zoals gezegd spullen voor de projecten kopen.

  • 08 Augustus 2016 - 17:26

    Lies Melaard:

    Hallo Marije wat fijn dat de dag van vandaag het voor jou weer een hoop heeft goed gemaakt .
    Ik kan alleen maar zeggen volg je eigen hart . Ik wens je ook nog veel succes en plezier toe .
    Lieve groet Lies .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 62486

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: