Dag 23. Hanoi - nachttrein Sapa (16 augustus) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 23. Hanoi - nachttrein Sapa (16 augustus) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 23. Hanoi - nachttrein Sapa (16 augustus)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

16 Augustus 2016 | Vietnam, Hanoi

Na een goede nachtrust in dit zeer fijne hotel, little Hanoi hostel 2, ben ik op tijd de stad gaan verkennen. Gewapend met mijn plattegrond, de app maps.me, en een rugzak vol spullen, kon ik het wel een dagje uithouden in deze geweldige stad. Normaal gesproken ben ik niet echt een stadsmens en houd ik niet zo van al die drukte, maar Hanoi heeft iets ik word er helemaal vrolijk van. Je moet je niet haasten, want door het drukke verkeer moet je rustig lopen, de tijd nemen om over te steken en goed opletten, maar hier heeft het wel wat die drukte. Aangezien ik vlak aan het Hoan Kiem Lake zit ben ik daar eerst omheen gelopen. Zo gezellig al die bloemenperken, prachtige bomen, mensen die op de bankjes zitten of aan het sporten (yoga oid)zijn. Daarna liep ik naar de old Quater. De meeste straten beginnen met 'Hang' wat straat betekent. Daarachter staat bijvoorbeeld 'Bac', dit betekent zilver. In deze straat vind je dus allemaal sieradenwinkels. Zo hebben veel straten hun eigen gilde: schoenen, zijde, kleding, eten, koffie etc. Opvallend zijn ook de vele winkels waar het merk the north face wordt verkocht voor héél wat minder geld dan bij ons. Verder zijn er ontzettend vele leuke (souvenir)shops met allerlei mooie spullen en hebbedingetjes en natuurlijk een veelheid aan restaurants en ho(s)tels. Het was leuk om gewoon een beetje te verdwalen en allerlei zijstraatjes in te lopen en na een tijd weer eens op maps.me te kijken. Nog een leuk weetje is dat de mensen hier geld met twee handen aanpakken en aan je terug geven. Dit schijnen ze uit beleefdheid en zorgvuldigheid te doen omdat geld belangrijk is. Op TripAdvisor had ik gelezen dat een streetfood tour wordt aangeraden. Daar heb ik me vanmorgen voor opgegeven, want zo zie je net weer andere dingen van een stad, probeer je ander eten, heb je er uitleg bij en de gezelligheid van een groep. Ik ging samen met een Japans gezin bestaande uit vader, moeder en dochter van denk ik mijn leeftijd. Het was ook een erg leuke groep zo moet ik zeggen, we hebben erg veel gekletst en verhalen uitgewisseld. De ouders waren drie weken geleden nog in Den Haag, want die man is professor aan de universiteit en nu bezochten ze hun zoon die hier studeert. Onze aardige, goed Engels sprekende gids mrs Moon heeft ons drie hele gezellige en smaakvolle uren bezorgd. In totaal hebben we elf verschillende gerechten gehad bij zes verschillende restaurantjes. Al namen van de gerechten kregen we aan het eind van de tour meer. Allereerst aten we een soort soep met noodles en bbq pork, Bun Cha. Uiteraard met allerlei verschillende kruiden en sausjes zoals alle gerechten. Obama schijnt dit drie maanden geleden ook in Vietnam te hebben gegeten en vond het heerlijk. Ik ook, haha. Vervolgens liepen we een stukje en aten we papaya salade met 2 soorten vlees en weer een heerlijke saus, Nog Bo. Het derde gerecht was een pancake, Banh cuon nong. Beetje een gekke naam, het wss een opgerolde gekookt rijstvel gevuld met vlees en champignons. We aten hier salade en een vissaus met koolrabi en een pittig sausje bij. Bij het vierde restaurant aten we vier verschillende soorten springrolls. Kip met een krokant laagje, gefrituurde springrolls gevuld met beef pork chicken krab en groentes, een soort empanada zonder de krab, verse niet gefrituurde springrolls en een soort donut. Phoe, wat was dat allemaal lekker zeg! Daarna kregen we een bakje fruit met kokosmelk, Hao Qua dam, in plaats van bier. Bij onze laatste stop kregen we nog een Banh Mi, het gevulde stokbrood en een heel bijzondere afsluiter: egg coffee, caje Trung. Een mengsel van condenced milk, eidooier, honing en water wordt geblenderd. Het heeft iets weg van custard. Dit wordt op de sterke koffie gegoten en versierd met een bloem in het 'schuim'. Vervolgens moet je heel goed roeren en dan drinken maar! Ik had geen idee wat ik moest verwachten, maar het was super lekker. Ik ben heel blij dat ik de tour heb gedaan, het was de 20 dollar meer dan waard. Mrs moon was erg blij met ons als groep en vond het zo leuk dat we allemaal enthousiast waren en gezellig met elkaar kletsten. Na de tour ben ik naar de reisorganisatie Getupandgovietnam gelopen. Hier heb ik mijn tours naar Sapa en Halong bay geboekt. Ik werd hartelijk ontvangen door Eric en kreeg een uitgebreide en nog wat tips voor Hanoi. Inmiddels was het alweer 16.00 uur en heb ik gewoon nog wat rondgeslenterd en bezocht ik een Pagoda Ngon Soc midden op het Hoan Kiem Lake. Tot slot at ik ergens beef met noodles, groente en pinda's. Een aanrader van Mrs Moon. Terug bij het hotel werd ik zeer vriendelijk ontvangen en mocht ik gratis gebruik maken van een douche. Heel fijn na zo'n lange en warme dag. Verder had ik de tijd om de laatste spullen voor de trip naar Sapa in te pakken en deze blog te schrijven.

Om 22.00 uur vertrekt mijn trein naar Sapa. Morgen slaap ik in een Homestay, dus geen idee of ik internet heb de komende dagen. Het kan dus zijn dat de blogs even op zich laten wachten. Morgen heb ik een trekking van 10 kilometer door de bergen en rijstvelden en donderdag nog een trekking van 5 km en bezoeken we Sapa zelf. Donderdagmiddag ga ik met de bus terug naar Hanoi voor een nachtje in het little Hanoi Hostel 2.

  • 16 Augustus 2016 - 19:07

    OMIJET:

    Nou zo te lezen na een dagje vol eten en drinken is het maar goed dat je een trekking van 10 km.gaat lopen.
    succes ermee. liefs

  • 16 Augustus 2016 - 21:15

    Lies Melaard:

    Nou Marije nogmaals jij maakt wat mee geweldig .
    En al dat geweldige eten echt fantastische .
    Ik merk gewoon dat je er van geniet wat ook de bedoeling was .
    Veel plezier en succes wens ik je toe ik vindt het gaaf om alles te lezen .
    Geniet er van en ik lees graag jou blogs !!!

    Lieve groet Lies .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 62443

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: