Dag 25 Sapa trekking dag 2 - Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 25 Sapa trekking dag 2 - Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 25 Sapa trekking dag 2 - Hanoi

Door: marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

18 Augustus 2016 | Vietnam, Hanoi

Hoewel het vannacht hard heeft geregend was de zon vanmorgen weer stralend aanwezig, heerlijk. Ik was best een beetje bang voor het slapen in en homestay na de griezelverhalen over kakkerlakken van de familie de Jong en het gebrek aan airco. Gelukkig viel het heel erg mee, heb ik super geslapen en geen beest gezien. Ook was het niet warm. Het koelt in de bergen toch wat beter af. Na een ontbijt van pannenkoeken met banaan en honing vertrokken we voor onze tweede en laatste trekking door de bergen en rijstvelden van Sapa van ruim twee uur. Ik heb leuk contact met de Nederlandse meiden Bregje en Jaleesa. Helaas werd Jaleesa gisteravond wat ziek dus is zij met een scooter naar het hotel gebracht. Het grootste deel van de trekking heb ik samen met Bregje gelopen. Opnieuw was het adembenemend mooi. Vandaag liepen we nog wat meer tussen de rijstvelden dan gisteren en de terrassen en vergezichten zijn fantastisch. Je wilt de hele tijd wel blijven staan om te genieten en foto's te maken. Het lopen was qua moeilijkheid, gladheid en modder beter te doen dan gisteren, maar pittig was het nog steeds. Alle inspanning en zweetdruppels echter meer dan waard. Kleine en iets grotere watervallen heb je hier heel veel en bij één daarvan hadden we een korte stop. Heerlijk om even met je voeten in het koude water te lopen en je smeriger schoenen wat schoom te maken (en foto's te maken natuurlijk). Om 12.00 kregen we nog een simpele lunch, waarnaar we met een busje naar het hotel werden gebracht. Jaleesa zat daar al te wachten. Het was geen straf om even neer te ploffen op de stoelen, maar na een uurtje zijn Bregje en ik het dorp Sapa nog even ingelopen. Konden we meteen wat inkopen doen voor de busreis van vanavond. Tegen 15.30 vertrokken onze bussen voor een 6 uur durende rit naar Hanoi. We zaten helaas niet in dezelfde bus omdat deze al eerder geboekt waren. Ik had een mooie luxe slaapbus: drie rijen ligstoelen. Prima om een paar uur te zitten en te liggen. Tijdens het eerste deel was het nog licht en regelmatig de moeite waard om naar buiten te kijken. Uiteraard weer rijstvelden, maar nu gewoon vlak, waar nog mensen nog aan het werk waren. Ik begreep vandaag dat de echte oogst rond september/oktober is. De bergen op de achtergrond en de kleine simpele huisjes tussendoor maakten het plaatje af. Bij onze korte stop begon het keihard te regenen en omweren, mijn eerste 'storm'. Daarover later meer. Om 21.00 uur werden we ergens gedropt waar we op een volgende bus moesten wachten. Beetje omslachtig. Er stond ook een buitenlands gezin met drie jonge kinderen. Het blonde jongetje van een jaar of 6 deed me erg aan Joris denken op die leeftijd, grappig. Tegen 21.30 was ik weer in mijn hotel en kon ik uitgebreid douchen, opruimen, was afgeven en spullen schoonmaken. Want ik heb aardig wat 'souvenirs' van Sapa meegenomen in de vorm van modder.


Morgen was eigenlijk het plan om voor twee dagen naar Halong Bay te vertrekken, een bekende toeristische trekpleister van Vietnam. Het is een baai bij de stad Ha Long vlakbij Ching. Er liggen allemaal kalkstenen eilanden met dichte begroeiing op de top. Sommigen zijn hol met grotten erin. Het gebied staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. In Sapa heb ik het enorm getroffen met het weer, maar voor Halong Bay zijn de weergoden me minder goed gezind. Er waait een grote storm over het noorden van Vietnam en helaas ligt Halong Bay in het centrum daarvan. Alle tours zijn voor morgen gecanceld. Super balen, maar veiligheid voor alles natuurlijk. Aangezien ik zondag aan het eind van de middag pas naar Ho Chi Minh vlieg en ik Hanoi wel een beetje gezien heb ga ik proberen nog iets anders te boeken. Waarschijnlijk wordt het national park Phong Nha, waar twee prachtige grotten zijn. Misschien ga ik deze tour samen met Bregje en Jaleesa doen. Zij waren namelijk ook van plan naar Halong Bay te gaan, maar kunnen nu ook niet. Zij willen vervolgens verder naar het zuiden trekken en ik zal terug gaan naar Hanoi. Optie twee is afwachten of de storm snel wegtrekt en zaterdag een dagtour naar Halong Bay doen. Echter zit je dan op één dag 7 uur in de bus en 4 uurtjes op de boot. Ook heb ik niet de zekerheid dat het weer het toelaat en begrijp ik dat het er vrij toeristisch is en met bewolkt of regenachtig weer minder mooi. Ik ga er een nachtje over slapen. Morgen heb ik overdag in ieder geval dus nog een dagje Hanoi.

  • 18 Augustus 2016 - 20:38

    Opiomi:

    Een half uurtje op de camping-hellevoetsluis internet. Dus als eerste je blog lezen kan ik weer rustig slapen. Geniet mee met jpu. Liefs knuf opiomi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 62463

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: