Dag 21. Cusco (3-8) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 21. Cusco (3-8) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 21. Cusco (3-8)

Door: Marije & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Marije

03 Augustus 2014 | Peru, Cuzco

Eigenlijk best lekker zo’n laatste dag zonder geplande tours en dergelijke. Na een ontbijtje en warme douche zijn we voor één van de laatste keren Cusco ingelopen. We hadden het plan om een museum met de naam Qorikancha te gaan bezoeken. Dit was één van de weinige musea die op zondag was geopend en hij stond op ons gekochte totaal ticket, dus konden we er gratis in. Toen we Plaza del Armas passeerden stonden er grote hordes mensen en allemaal militairen strak opgesteld, een orkest dat vrolijk muziek maakte en een vlag die gehesen werd ook sportverenigingen, scholen e.d. waren vertegenwoordigd. Tjonge dachten we, wat is hier aan de hand. We hebben even om uitleg gevraagd en wat blijkt, dit doen ze elke zondag! Elke zondag wordt er zo’n ceremonie gehouden waarbij de vlag wordt gehesen. Ongelofelijk en wel een beetje te gek voor woorden misschien, maar het laat wel duidelijk zien hoe trots de Peruaan is op zijn land. Na een tijdje liepen we toch maar door richting ons doel, het museum. Toen we hem eenmaal hadden gevonden kwamen we erachter dat we deze op een eerdere ruïne tour door Cusco al hadden bezocht, stom maar we hadden de naam niet herkend. Het was de tempel Qorikancha. Maar goed, nu we er toch waren wilden we nog wel een keer naar binnen. Helaas ging ook dat niet door, omdat hij om een of andere reden toch gesloten was. We besloten de stad maar weer in te lopen en er verder een winkeldagje van te maken. Heerlijk alle zijstraatjes door struinen en tientallen leuke fleurige winkeltjes in en uit lopen. Zo konden we ons (als vrouw zijnde) best een tijdje vermaken. Na een lunch van de heerlijke empanadas en chocoladecroissants konden we wel weer even verder. Later op de middag hebben we wat laatste boodschappen gehaald voor de terugreis van morgen en vast een begin gemaakt met het inpakken van de koffers. Ook moesten er nog enquêteformulieren voor de reisorganisatie ingevuld worden, wat geen straf was in de zon op een bankje van Plaza del Armas. Nog even nagenietend benaderde één van de vele schoenpoetsers ons. Marije had namelijk wat nettere leren schoenen aan, dus die was het doelwit. Ach, eigenlijk kon ze dat ook niet aan zich voorbij laten gaan en je mocht zelf weten wat je er voor over had. Vijf minuten later en 2 sol armer, kon Marije met glimmende schoenen weer verder lopen. Op onze weg naar Plaza del Armas hadden we een gratis coca museum gezien. Dat leek ons eigenlijk best grappig en zo liepen we aan het eind van de middag toch nog in een museum. Er werd uitgelegd wat coca bladeren precies zijn, welke ontwikkeling ze hebben doorgemaakt, hoe het extract eruit wordt gehaald etc. Uiteraard was er ook een winkeltje, ongelooflijk wat ze allemaal kunnen maken van de cocabladeren. Deze gewone bladeren zijn bij de meesten van jullie vast al wel bekend, maar je blijkt er veel meer mee te kunnen. Chocolade, bonbons, truffels, koekjes, medicijncapsules, likeurtjes, bier en zo kunnen we nog wel even door gaan. Hierna liepen we naar een chique uitziend restaurantje dat we eerder vanmiddag al hadden gevonden en waar je voor omgerekend 6 euro een driegangen menu kreeg incl. een drankje! We kozen voor de meest traditionele gerechten. Als voorgerecht hadden we een soep van melk, tomaten, uien, beef, noedels en ei. Echt ontzettend lekker! Voor het hoofdgerecht hadden we voor een laatste keer gekozen voor de alpaca, dit keer met champignonsaus, groentes, rijst en friet. Je krijgt hier nagenoeg overal zowel rijst als friet geserveerd. Wij hebben het idee dat zij dit laatste zien als een groente. Het toetje was een lekker bolletje perzikijs met wat chocoladesaus. Onze buiken zaten goed vol en de portemonnee was beperkt leeggeraakt, een perfecte combinatie.

Morgen vertrekken we alweer richting Nederland. ’s Ochtend kunnen we nog rustig ontbijten, laatste spullen inpakken en lunchen. Maar wat is de tijd ongelooflijk snel gegaan zeg! Drie weken geleden kwamen we aan op Lima, waar we morgenmiddag vanaf Cusco ook weer naartoe zullen vliegen. Vervolgens begint de 12 uur durende vliegreis van Lima naar Madrid. Na een in totaal 21 uur durende reis zullen we tenslotte op Düsseldorf aankomen.

• 04 Augustus 2014 - 07:07

Gerda:

Ha meiden ik heb genoten van jullie verhalen en ik zal het smorgens missen bij het ontbijt
    Hele goeie reis en ik kom snel de foto's bekijken groetjes

• 04 Augustus 2014 - 13:39

Thera:

Ook ik zal jullie uitgebreide verslagen missen bij het wakker worden! Maar heerlijk dat jullie zo'n geweldige reis hebben gemaakt, kijk uit naar jullie terug komst morgen! Goeie reis!!

Verslag uit: Peru, Cuzco

Rondreis Peru 2014

In de zomer van 2014 gaan Yvonne en ik samen een 3,5 weekse rondreis door Peru maken. Twee en een half jaar geleden hebben we elkaar op de studentenvereniging in Groningen leren kennen en zijn sinds die tijd goede vriendinnen. Terug van mijn reis door Afrika liet Yvonne weten graag eens door Zuid-Amerika te reizen. Ik gaf aan wel mee te willen en zo ontstond ons plan. Toen Yvonne in november 2013 een behoorlijke medische tegenvaller te verwerken kreeg, maar daar wonder boven wonder goed van aan het herstellen is, zijn we vanaf februari concretere plannen gaan maken. Samen met reisorganisatie Vamonos hebben wij een prachtige individuele reis samengesteld. We zullen beginnen in Lima en vervolgens via Paracas en Ica doorreizen naar Arequipa. Twee acclimatiseerdagen vanwege de hoogte zijn hier wel nodig. Daarna kunnen we verder trekken door de Colca Canyon en brengen we een bezoek aan het Titicacameer waar we bij de lokale bevolking zullen overnachten. Tot slot reizen we naar de omgeving rondom Cuzco waar we ons zullen wanen in de cultuur van de oude Inca's. We bezoeken hier onder andere de Heilige Vallei met als hoogtepunt Machu Picchu!
Samen zullen wij tijdens deze reis een blog gaan bijhouden en we hopen dat jullie deze, net als vorig jaar, met veel plezier zullen lezen.