Dag 17. Aakomst Drakensbergen (24-7) - Reisverslag uit Witsieshoek, Zuid-Afrika van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 17. Aakomst Drakensbergen (24-7) - Reisverslag uit Witsieshoek, Zuid-Afrika van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 17. Aakomst Drakensbergen (24-7)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

24 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Witsieshoek

De weersverwachting was niet al te best, dus besloten we niet heel vroeg te vertrekken, maar om 9.15 uur. Het bleef onderweg gelukkig nog droog en in het stadje Harrie Smith zijn we even uitgestapt voor een kopje koffie en iets lekkers. Vanaf hier werd het landschap steeds mooier, de Drakensbergen werden zichtbaar. De Drakensbergen vormen de grootste bergketen van Zuid-Afrika en danken hun naam aan oude verhalen. Volgens deze verhalen heersten draken over dit berglandschap. Er zijn in ieder geval wel botten van dinosaurussen gevonden. Je kunt hier prachtige wandelingen maken en er zijn vele National Parks. Onze lodge, Mountain Lodge, ligt in Witsieshoek aan de voet van de Sentinal Peak. Het was een smalle weg omhoog langs diepe afgronden, maar René stuurde ons weer veilig tot bovenop de berg. De hutjes zijn net nieuw, maar basic ingericht en fris, ondanks het kleine kacheltje. Vlak na aankomst trok het helemaal dicht en begon het te omweren, regenen en hagelen. Bert had via de mail van Amanda het weerbericht doorgestuurd gekregen en naar Marije gestuurd. Dat klinkt niet positief. Voor morgen en overmorgen wordt er sneeuw verwacht in Drakensbergen en veel andere gebieden. De Drakensbergen staan wel bekend om het wisselende weer; de ene dag zit je in de wolken, de volgende dag heb je weer een adembenemend uitzicht. We belden tante Marijke en die vertelde dat het weer wat nu in Zuid-Afrika is, erg ongebruikelijk is en zeker voor deze tijd van het jaar. Het is koud, nat en het onweert in Pretoria, maar het wordt weer beter. Na een spelletje bij de openhaard van de receptie knapte het ineens wat op en scheen de zon prachtig op de bergen. René, Thera en Marije zijn een stukje gaan wandelen en hadden een prachtig uitzicht, heel moeilijk te omschrijven. De kleuren zijn voornamelijk oranje/rood. We zagen twee hoge afgeplatte pieken met duidelijk sneeuw erop, wolken die daar iets omheen sluimeren en verder rotswanden en canyon-achtige bergen. Na 20 minuten kwamen we terug met een bevroren hoofd, handen en tenen. Net op tijd, want enkele minuten later begon het weer te regenen en zette de schemering in. We moesten gaan werken aan een plan B, want twee dagen ingesneeuwd zitten op een berg waar niks te doen is willen we niet het einde van onze vakantie laten zijn. Morgenochtend bepalen we definitief wat we doen, maar het idee is om morgen naar Pretoria te rijden en vanaf daar nog twee uitstapjes te maken op zondag en maandag. Dan moet er morgenochtend uiteraard niet te veel sneeuw liggen. Gezien de weg hier, moesten we natuurlijk bij de lodge eten, maar dat was geen straf! Een heerlijke champignonsoep vooraf, rijst met een verrukkelijke kip in tomatensaus en lekkere groentes en salades. Het toetjes was traditionele pudding met vanillesaus. De avond sluiten we (uiteraard) weer af met spelletjes bij de warme houtkachel en we duiken straks op tijd ons bed in.
Morgen ligt dus nog open en hangt voor een deel ook af van het weer.

• 24 Juli 2015 - 19:54

Opiomi:

Een troost voor jullie hier komt de regen ook met bakken uit de hemel en wordt er storm verwacht. Maar vor jullie wel erg jammer want de drakensbergen zijn zo mooi!

• 25 Juli 2015 - 09:58

Bert:

Vorig jaar waren we ook in die buurt. Vlak bij Witsishoek ligt het Amphitheater, een aparte bergvorm. Wij zijn vanuit het zuiden wandelend ernaartoe gelopen over bergpaden en met veel rivieroversteken. De laatste noodzakelijke oversteek lukte niet. Dus we hebben het Amphitheater niet gezien..... Wel een wandeling van 7 uur...

• 25 Juli 2015 - 12:34

Ria Meijerink:

Ha Thera en familie,

jullie hebben zo te lezen een prachtige vakantie! Wat een bijzondere ervaring zal dat zijn om zo veel te zien en mee te maken.
    Nog een paar dagen genieten met hopelijk beter weer! Veel plezier nog.
    Groetjes