Dag 21. Vertrek Jo'burg, aankomst NL (28/29-7) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 21. Vertrek Jo'burg, aankomst NL (28/29-7) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 21. Vertrek Jo'burg, aankomst NL (28/29-7)

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

29 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ongelooflijk, maar vandaag (28-7) was het alweer onze laatste dag in Zuid-Afrika. Een reis waar je jaren naar uit hebt gekeken, je knippert een keer met je ogen en het is voorbij. Maar in die oogknipper hebben we wel enorm veel gezien, gedaan en meegemaakt. Een enorme ervaring voor ons allemaal. Vanmorgen moesten er nog een paar laatste inkopen gedaan worden. Michael, Danielle en tante Marijke namen ons mee naar een leuk marktje bij de dierentuin. Daarna dronken we thuis een kopje koffie. Renate wilde nog graag traditiegetrouw een zilveren ring kopen, dus die ging met de dames op stap. Marije bleef thuis met de mannen. Michael wist voor de lunch een goede hamburger bistro met de beste hamburgers. Nou en dat klopte helemaal. We hebben ons allemaal te buiten gegeten aan enorme grote, verse, super goed gegrilde hamburgers met zelf gesneden frieten. Een laatste kopje koffie bij een erg leuke coffeeshop (geen coffeeshop volgens Nederlandse begrippen natuurlijk) en toen was het echt tijd om de koffers op te halen en naar het vliegveld te rijden. Het inchecken verliep goed en zelfs Renate haar koffer van 23,4 kg werd toegestaan. We waren ruim op tijd, dus konden we nog een afsluitend drankje doen voordat het echt tijd werd om afscheid te nemen. Michael en Danielle zien we al heel snel weer, want die zijn over twee weken voor een weekje vakantie in Nederland. Tante Marijke zullen we langere tijd niet zien. Maar alle goede zorgen die we hebben gekregen en de gezelligheid zorgen er zeker voor dat we met plezier nog eens terug zouden komen. De fantastische Airbus van Lufthansa stond op tijd voor ons klaar en dit keer hoefden we niet te rennen om ons vliegtuig te halen. Er waren weer plekken over en Marije had dit keer samen met Renate het geluk dat ze bij de nooduitgang, en dus op stoelen met veel beenruimte, mochten zitten. Van slapen is niet heel veel gekomen, maar we hadden een goede vlucht, op wat turbulentie na. De tijd werd vol gemaakt met films kijken, muziek luisteren en lezen. Een ontbijt van scrumbled eggs, champignons, bacon en gebakken aardappels valt om 4.30 uur niet zo lekker. Maar we zijn om 5.45 veilig op Frankfurt geland en daar gaat het om. Met ruim één uur overstaptijd hoefden we deze keer gelukkig niet te rennen. De vlucht van Düsseldorf van 30 minuten stelde na die 10 uur vliegen niks meer voor. Net als op de heenreis kwam onze bagage weer niet de band op rollen. We waren echter niet de enige, er stonden veel pagagiers vanuit Johannesburg zonder koffers. Gelukkig was het vals alarm en kwam er een tijdje later nog een lading en daar zaten onze koffers gelukkig tussen! Na een broodje en koffie reden we weer richting Nijverdal, home sweet home. Het weerzien met omi en opa en alle dieren was geweldig. Oma Dien was niet lijfelijk aanwezig, maar ze had een heerlijke 'welkom thuis' slagroomtaart laten bezorgen, fantastisch!
Voor iedereen die heeft mee gelezen, we hopen dat jullie hebben genoten van de verhalen en dat jullie zo ook een klein beetje van Zuid-Afrika hebben kunnen proeven. En iedereen die heeft gereageerd, bedankt!

• 29 Juli 2015 - 14:37

Joanna:

Het was heel leuk om je verslagen te lezen. Bedankt dat we zo een beetje mee konden genieten. Welkom thuis weer!!

• 29 Juli 2015 - 14:42

Anneke:

Het was geweldig om jullie reis mee te beleven

• 29 Juli 2015 - 16:12

Opiomi:

Lieve lieve marije dank je wel dat we op deze manier met jullie mee konden reizen. Wij hebben genoten van alle verhalen en beleefden onze eigen zuid-africa reizen weer. Fijn dat we jullie weer veilig in de armen konden sluiten met een dikke dikke knuffel. De foto's komen we zeker nog bekijke n. Liefs van opiomi

• 29 Juli 2015 - 20:21

Eby Van Gelder:

Lieve Marije en de rest van de familie!

Bedankt dat ik mocht "mee"genieten met deze prachtige reis. Wat hebben jullie veel gezien en vooral
    genoten. Over 6 weken mag ik dit allemaal ook meemaken en ik hoop dat ik er ook zo van ga genieten.
    Liefs en de groetjes Eby.