Dag 3. Johannesburg (14 juli) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 3. Johannesburg (14 juli) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 3. Johannesburg (14 juli)

Blijf op de hoogte en volg Marije

15 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Zoals dat gaat in Afrika zaten we net iets te laat aan het ontbijt, dus moesten we haasten om op tijd in de auto te zitten voor de kerk. De kerk waar Michael en Danielle naar toe gaan heet ‘NewDay’ en is een Evangelische gemeente. Dit spreekt mij over het algemeen het meeste aan en één van de worship liedjes kende ik zelfs, dus dat was leuk. Het was een mooie dienst, maar helaas sprak de dominee nogal snel in het Engels. Hierdoor heb ik alleen de grote lijnen kunnen volgen. Gister viel het me op dat je op straat, in winkels, restaurants, bij benzinepompen etc. vooral zwarte Afrikanen tegenkomt. Dit blijkt ook niet zo vreemd te zijn, aangezien er hier minder dan 7% blanken wonen (wist ik niet). In deze kerk was echter het tegenovergestelde het geval, vooral blanken en een enkele zwarte Afrikaan. Na de dienst nog snel een kopje cappuccino gedronken om vervolgens te vertrekken naar Pretoria om tante Marijke op te halen. Onderweg heb ik me weer verbaasd over het mooie landschap en de zeer goede wegen. Ik had (zeker na het lezen van het boek ‘de blanke masai’) niet verwacht dat de wegen hier zo goed zouden zijn! Gewoon hetzelfde als in Nederland eigenlijk. Het rijden aan de linkerkant van de weg went op zich ook vrij snel. Ook toiletten in restaurants en in de huizen zijn tot nu toe gewoon hetzelfde als bij ons, ook dat had ik slechter verwacht.
Om één uur gingen we eten in een heel chique 4-sterren restaurant, Kream genaamd. Dit waren klanten van ome Gerrit (en nu van tante Marijek) en hier wordt meestal gegeten wanneer iemand jarig is. Het eten was echt fantastisch, de inrichting was prachtig, en er was zeer nette bediening. Daarna vertrokken we naar het huis van tante Marijke, erg leuk om te zien allemaal, ze heeft een prachtig huis. De stroopwafels en chocolade vielen ook hier goed in de smaak. We moesten al snel weer door, omdat Danielle en Michael in de buurt een huis gingen bezichtigen. Het was een prachtig huis, maar voor hun toch iets te groot.
Om 19.00 waren we weer terug in Johannesburg, waar ons een onaangename verassing wachtte. De stroom lag eruit (lang leve de accu van de laptop). Dus dat stuk van Afrika heb ik ook meteen meegemaakt, de zaklamp kwam goed van pas, haha. Sta ik niet helemaal raar te kijken als dat in Zambia straks ook een keer gebeurt. In de winter valt de stroom veel vaker uit omdat mensen dan veel meer stroom gebruiken dan in de zomer. Het inpakken van je koffer met behulp van een zaklamp en een kaarsje is een hele uitdaging, maar uiteraard wel gelukt. Helaas konden we deze avond verder niks meer doen. Ik wilde eigenlijk nog graag naar de familie Zwabanie (de vluchtelingen uit Zimbabwe) om de kinderen een poppetje cadeau te geven, gehaakt door Omi. Doordat de stroom maar niet terug kwam kon dat helaas niet meer, maar Danielle gaat er morgenavond twee brengen.

Mijn tijd in Johannesburg zit er nu alweer op, morgenochtend brengt Michael me naar het vliegveld, Danielle moet om 7.00 gewoon naar haar werk. Morgen gaat dus het Zambia avontuur echt beginnen, super spannend maar ik kijk er ook enorm naar uit! Mijn korte tussenstop in Johannesburg was wel heel erg fijn. Zo heb ik vast een beetje kunnen wennen aan de omgeving, de mensen en vooral ook wat kunnen uitrusten. En uiteraard is het weerzien met zulke leuke lieve familie altijd goed!

  • 15 Juli 2013 - 09:10

    Anneke:

    hey Marije
    Je geniet er van, dat is te lezen in je verhaal.
    goeie reis naar Zambia verder
    grtjs en tot lezens

  • 15 Juli 2013 - 10:18

    Bert:

    Snaaks niet, dat Zuid Afrika. Ons sien jij het dit geniet baie! Leuk hè dat ze net zulke mooie wegen hebben als in Nederland. En toiletten in elke winkel en nog schoon ook. Daar kunnen we in ons kikkerlandje wat van leren!
    Goede reis en werk lekker in Livingstone, maar geniet vooral oo!

  • 15 Juli 2013 - 19:33

    Yvonne:

    klinkt goed!! is het kerken daar veel anders dan in NL?
    goede reis naar Zambia :)

  • 16 Juli 2013 - 12:09

    Willyanne:

    Dag lieve Marije,
    Wat kun jij mooi beeldend schrijven!
    Begrijp dat je nog best een paar daagjes had willen blijven.
    Het wordt vast ook heel inspirerend in Zambia!
    Succes en ik kijk uit naar je verhalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 62392

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: