Dag 5. De projecten beginnen (16 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 5. De projecten beginnen (16 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 5. De projecten beginnen (16 juli)

Blijf op de hoogte en volg Marije

16 Juli 2013 | Zambia, Livingstone

Ondanks de oordoppen (wat ben ik blij dat ik die heb meegenomen!) niet heel fantastisch geslapen. Er is hier ontzettend veel lawaai: vechtende apen, draaiende (was)machines, maar volgens mijn kamergenootjes went het wel. Zij zijn overigens allemaal Engels sprekend.
De wekker stond op 6.30 en na het ontbijt vetrokken we om 7.45 met de busjes richting de projecten/scholen. De wegen zijn hier overigens een stuk minder goed dan in Johannesburg, maar dit is wel zoals je je Afrika voorstelt. Op de terugweg hield een auto er bij één van de scholen mee op. Iedereen eruit en de kinderen duwen en toen ging hij gelukkig weer aan.
Aangekomen op de school werden we voorgesteld aan de teacher, Veronica. We begonnen met rekenen en Emilie en ik konden door de klas lopen en de kinderen helpen waar ze het niet snapten. Vervolgens moesten ze voor zichzelf een boekje lezen en toen was het al weer pauze. Emilie en ik werden meteen door de kinderen meegenomen om met een spelletje mee te doen. We stonden in een kring en er werd gezongen en geklapt. We snapten er weinig van, maar het was super leuk! Na de pauze zei Veronica ineens tegen mij dat ik naar grade 3 moest, die waren nog aan het buitenspelen en hun eigen leerkracht was er niet! Dat schijnt hier heel normaal te zijn, de leerkrachten plannen vergaderingen bijvoorbeeld gewoon onder schooltijd en verlaten het lokaal dan voor 10 min. of zelfs voor 2 uur. Echt ondenkbaar in Nederland. Ook worden er soms hele klassen naar huis gestuurd, zoals deze week gebeurde, omdat de hoogste klassen ‘exams’ hebben. Ah fijn, ik ging dus maar even met de kinderen buiten spelen, voelde me niet echt op mijn gemak zo ineens alleen. Maar de kinderen zijn zo lief en willen meteen met je spelen, dus al snel stond ik weer in een kring, te zingen, klappen en dansen. We bleven bijna 45 min buiten omdat er op dat moment in hun klas een andere grade les kreeg. Met andere woorden: te weinig lokalen dus speel je buiten. Daarna moest ik nog 20 minuten zien te overbruggen met ‘lesgeven’. Echter zouden wij vandaag alleen observeren dus had ik niks voorbereid, help! Uiteindelijk maar wat sommetjes gedaan, wat spellingopdrachten en het alfabet door een aantal kinderen laten opschrijven op het bord. Tja je moet wat. Om 11.10 werden we weer opgehaald door de busjes en hadden we lunch. Na de lunch zijn we met een groep naar Livingstone gelopen (slechts 5 min.) om geld te wisselen (je schijnt hier niet meer te kunnen/mogen betalen met dollars) en om wat water + eten (vooral fruit) in te slaan. Om 14.00 vertrok ik met Suzanne (NL) en Sofia (Belgie) naar het Farming-project. We moesten hier samen met twee locals de groenteplanten water geven en ook een aantal nieuwe groentes planten: aubergines, sla, okra’s en een soort spinazie. We waren wat eerder klaar, we moesten nog een half uur op de busjes wachten, dus kon ik nog mooi even wat foto’s maken. Terug bij het hostel een (helaas) koude douche genomen, want van dat tuinieren wordt je niet bepaald schoner en toen was het wachten op ons diner. Dit keer was het erg Zambiaans, vlees is saus, spinazie en dan met de Nshima (maïspap). Het was echt heel erg lekker! Het weer is hier trouwens fantastisch. Het wordt ’s avonds en ’s ochtends minder koud dan in Johannesburg en overdag is het tussen de 25 en 30 graden, heerlijk!

Vandaag heb ik me ingeschreven voor een activiteit aanstaande donderdagavond. We gaan dan met een hele groep vrijwilligers en locals volleyballen en daarna is er een braai (bbq) met allerlei soorten vlees van hier (dus denk aan krokodillen etc.) Ik ben heel benieuwd.
Morgen staat er ‘s ochtends weer lesgeven op het programma. De projectleider Tammy heeft gezegd dat ik gewoon weer naar grade 4 moet gaan, en me niet moet laten wegsturen wanneer ik me daar niet prettig bij voel. Het is niet de bedoeling dat wij de baan van de teachers overnemen, maar hen assisteren/ondersteunen. Emilie en ik moeten een spellingsles van 40 minuten voorbereiden. ’s Middags moet ik naar het project ‘YCTC’, dit is een afterschool programma. Dit wordt georganiseerd om de kinderen van de straat te houden en hen een leuke, maar ook leerzame middag te bieden. Hier zal ik helaas geen foto’s van kunnen maken omdat dit bij dit project helaas niet is toegestaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 62366

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: