Dag 11. Teaching en Reading Club (22 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 11. Teaching en Reading Club (22 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 11. Teaching en Reading Club (22 juli)

Blijf op de hoogte en volg Marije

22 Juli 2013 | Zambia, Livingstone

We reden vanmorgen weer lekker over de hobbelige wegen richting de Mwandie school. Met z’n dertienen zaten we als sardines in een blikje in de bus. Lekker knus zullen we maar zeggen. Vandaag hebben we voor het eerst gezien dat de kinderen geslagen werden. Van andere vrijwilligers had ik daar al wel over gehoord, maar het gelukkig zelf nog niet meegemaakt. Helaas kwam daar vandaag een eind aan. De kinderen die te laat waren moesten buiten blijven staan en hun hand ophouden. De teacher gaf er dan twee tikken op met een stok. Naar om te zien en te weten dat het gebeurd, maar helaas kunnen wij het niet veranderen en het kan nog veel erger weet ik na de verhalen van anderen. Volgende week hebben de kinderen ‘examens’, dus begon de teacher met herhaling van ‘science’. Dit ging over farming en planten. Daarna deden wij een herhaling van rekenen met honderdtallen, tientallen en eenheden, plaatsen in een kolom. Wonder boven wonder begreep zo’n beetje iedereen dit en waren we binnen 45 minuten al klaar. Waarschijnlijk kwam dit omdat het nu niet alleen getallen waren, maar ze ook visueel konden rekenen, met cirkels. Hierna hadden we pauze en ik had ballonnen meegenomen. Dit was een enorm succes! Ik had er vijf en zei dat ze er samen mee moesten spelen en moesten delen. Ze waren enorm uitgelaten, heel erg leuk om te zien en het leverde weer leuke foto’s en filmpjes op uiteraard. Verder speelden we een spel met de ballonnen. Ze moesten twee rijen maken en proberen zo snel mogelijk de ballon van voren naar achteren te bewegen, de ene keer via het hoofd de andere keer onder de benen door. Ze hadden een enorme lol en wij ook. Daarna speelden we nog allerlei spelletjes van de kinderen zelf. Deze bestaan eigenlijk altijd uit zingen, dansen en in een kring of rij staan. Emilie en ik mochten uiteraard weer mee doen. Na de pauze gaven Emilie en ik een spellingles over het verschil tussen de sh-klank en de ch-klank. Ook dit begrepen de meesten behoorlijk goed en toen was de ochtend alweer voorbij. Bij de lodge aangekomen konden we onze maten laten opmeten voor het laten maken van de broeken. Hier hebben we gisteren stof voor gekocht op de lokale markt, ik ben benieuwd hoe dat gaat worden. Voor de lunch vertrokken er acht mensen en kwamen er zeven nieuwe. Ook een grote groep van drieëntwintig uit Detroit arriveerde vandaag, maar zij zijn van een medische opleiding en zullen iets los van ons staan. Ze zijn hier in ieder geval niet via African Impact zoals wij. Na de lunch nog even bij het zwembad gelegen om wat uit te rusten. Daarna zou ik naar het ‘Building’ project gaan. Helaas bleek dat vandaag niet door te gaan en mocht ik naar de Reading Club op ‘the Christian Academy’. Vorige week vond ik de Reading Club erg leuk om te doen, dus ik vond deze wisseling helemaal niet erg. Daar aangekomen (echt ergens in een achteraf wijk) kwamen we aan bij deze mini-school, bestaande uit één lokaal. We werden enorm hartelijk ontvangen door een soort directeur. We moesten ons zeer welkom voelen en vrij voelen hier, ze waren heel blij met ons etc. Het waren allemaal kinderen tussen de 3 en 6 jaar, héél schattig, maar uiteraard konden ze nog niet lezen. Deze middag bestond dus vooral uit voorlezen en hen dingen laten nazeggen. Echter verslapt hun aandacht al snel en dan zijn 2 uur behoorlijk lang. We hebben wel enorm veel lol gehad, zeker toen we de laatste 20 minuten lekker met ze gingen spelen en zingen. We moesten ook vooral veel foto’s maken volgens de directeur en hij wilde ook graag een groepsfoto.
Om 16.30 hadden we weer een meeting met de nieuwe mensen erbij. Wij vertelden ons lowlights en highlights van deze week en iedereen stelde zich kort voor. Na het eten (dat weer heerlijk was, een soort curry, al was het zoals altijd voor mijn begrippen vrij weinig) vertrokken we met een grote groep met een soort ‘tourbus’ richting de Victoria Falls voor de Lunar Rainbow. Dit is een regenboog die alleen in een bepaald seizoen bij volle maan te zien is in het donker. Het was niet echt ‘amazing’, maar wel bijzonder een mooi. Ik had ook mijn Nederlandse vlag meegenomen die ik kreeg van mijn vriendinnen Marije en Lianne. Hierop hebben ze foto’s van zichzelf geplakt onder het mom: wij willen op de foto bij de Falls. Ik had dus de ‘opdracht’ om met deze vlag op de foto te gaan bij de Falls, en dat wilde ik graag vandaag doen. Helaas was het veelste donker en was het bijna onmogelijk om the Falls op de foto te krijgen. Zaterdag gaan we met een groep weer naar the Falls maar dan bij daglicht, dus hopelijk komt er dan alsnog een goede foto!

• 23 Juli 2013 - 18:59

Lianne Klein Schaarsberg:

Ik ben heel benieuwd naar de foto's! =P