Dag 47. Aankomst in Nederland (27 aug) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 47. Aankomst in Nederland (27 aug) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 47. Aankomst in Nederland (27 aug)

Blijf op de hoogte en volg Marije

27 Augustus 2013 | Zambia, Livingstone

Na een gebroken nacht in het vliegtuig van Johannesburg naar Dubai, lag ik om 8.30 al in een ligstoel op het vliegveld van Dubai. Het voelde al een stuk vertrouwder en minder groots en ‘eng’ dan de heenreis. De vlucht zelf was prima, weinig turbulentie en niet eens zo heel veel schreeuwende en huilende kinderen (zoals op de heenweg). Om 23.30 kregen we nog ‘avondeten’, gelukkig had ik al heerlijk gegeten met Michael en Danielle. Het broodje en de crackers heb ik maar voor vanmorgen in de tas gestopt. Lekker kinds de film ‘Tarzan’ gekeken, aangezien slapen niet lukte op het begin. Aan het eind van de nacht nog wel wat ingedommeld, maar daar bleef het bij helaas. Om 5.30, voor mij eigenlijk 3.30 werd het ‘ontbijt’ al geserveerd. Ik had eigenlijk best trek, dus het was prima, maar dat betekende wel een hele lange ochtend. Terwijl ik op het vliegveld zat te wachten had ik mijn appel en wat koekjes dan ook al snel verorberd. Er zat dus niks anders op dan een vermogen aan wat eten en drinken voor de lunch uit te geven op het vliegveld. Het vliegveld van Dubai is trouwens echt enorm. Ik kwam aan in terminal A en later bleek dat ik ‘s middags vanaf terminal B naar Düsseldorf vertrok. Hiervoor moest ik gewoon een aantal minuten met een soort trein/metro en nog een stuk lopen. Verder heb ik de resterende uren maar een beetje rondgelopen, gezeten/gelegen, wat gelezen en op (vrij) internet gezeten. Zo ging de tijd best snel voorbij. Voor het boarden nog snel even geluncht en een grote cappuccino gedronken om wakker te blijven. Om 13.45 stond ik braaf bij de gate om 20 min later te gaan boarden. Bleken ze 5 min daarvoor de gate veranderd te hebben en moesten wel allemaal naar terminal A. Niet zo’n probleem misschien, maar Dubai is nogal groot. Dus hups weer de trein in en terug naar mijn beginpunt van die morgen. Ook maar wat gestreste medereizigers mee op sleeptouw genomen. Die waren erg bang om het vliegtuig te missen denk ik en hadden geen idee hoe ze bij terminal A moesten komen. Uiteindelijk was hun stress voor niks, want i.p.v. 14.05 boarden werd het 15.15 en vertrokken we uiteindelijk ruim een uur later dan gepland. Op al mijn vluchten, zowel heen als terugreis, nooit vertraging gehad, altijd eerder aangekomen dan gepland. En net op deze laatste vlucht, de vlucht naar huis, de vlucht waarop je geen vertraging wil had ik uiteraard vertraging. Maar na een prima vlucht van 6 uurtjes landde ik om 20.40 dan toch veilig op Düsseldorf. Daarna nog 40 min moeten wachten op de koffer, maar toen was daar dan toch het weerzien en kon ik papa, mama en Renate weer een echte dikke knuffel geven! Renate stond zelfs met een spandoek voor me klaar: Marije, welcome home. Een heerlijk, maar ook wel onwerkelijk en beduusd gevoel om eerlijk te zijn. Waarschijnlijk kwam dit deels door de vermoeidheid. Het voelde allemaal zo vertrouwd, het lijkt een week geleden dat ik afscheid nam, maar aan de andere kant zit er nu ook zo’n leven tussen die tijd dat ik weg ben geweest. Om 23.45 reden we dan weer ons prachtige bos in en stonden omi en opa en de dieren me al op te wachten, heerlijk! Uiteraard moest er nog wel kort wat bijgekletst worden en heb ik de prachtige fotoboeken van Danielle en Michael overhandigd. Moe, voldaan en met al mijn belevenissen in mijn hoofd en op mijn netvlies getekend, mijn eigen vertrouwde bedje ingedoken, in zekere afwachting van wat deze zomer voor de rest van mijn leven zal gaan betekenen…

Dit was dan helaas alweer mijn laatste blog van mijn reis naar Zambia en het prachtige werk wat ik daar heb kunnen en morgen doen. Ik wil iedereen bedanken die mijn blog al die tijd heeft gelezen en de mooie reacties die hierbij soms werden geschreven. Het deed mij erg goed te weten dat mensen het interessant vonden om mij te volgen en mijn belevenissen te lezen. Zo kon ik mijn ervaringen toch delen en gaf het mezelf de ruimte in mijn hoofd die ik elke dag weer nodig had. Ik hoop dat ik jullie een klein beetje inzicht heb kunnen geven in dit fantastische land, cultuur en de mensen. Mocht je echt benieuwd zijn naar dit prachtige land/continent Afrika, dan kan ik daar alleen maar op zeggen: ga! Probeer er niet alleen als toerist heen te gaan, maar zeker ook het ‘inside Africa’ te zien, het is het meer dan waard!

  • 28 Augustus 2013 - 17:26

    Yvonne:

    Ha Marije,

    Ben erg trots op mijn dochter !!! Blij dat je weer helemaal oké bent aangekomen. Een beetje kunnen slapen ?
    hoop je snel weer te zien en je verhalen te horen!! Maar uit je blog te concluderen: afrika is echt de moeite waard ;)

    Liefs en tot snel

  • 28 Augustus 2013 - 18:01

    Sandra&Ronald:

    Hallo Marije,

    Fijn dat je weer in Nederland bent veilig en wel.
    Dank je wel dat we mee mochten genieten.
    Wat heb jij veel gezien gedaan en beleefd.
    Ik denk dat het heel dankbaar werk was en daar heb jij een steentje
    aan bij gedragen. Je kan trots op jezelf zijn.
    Prachtige foto's ook wat een ervaring.


    We hebben er van genoten.
    Groetjes en lefs Sandra&Ronald

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 853
Totaal aantal bezoekers 62358

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: