Dag 6 Hazyview, de Panorama Route (13-7) - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 6 Hazyview, de Panorama Route (13-7) - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 6 Hazyview, de Panorama Route (13-7)

Blijf op de hoogte en volg Marije

13 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Hazyview

Vandaag konden we relatief gezien uitslapen, de wekker ging om 6.45 uur i.p.v 5.15 uur zoals de vorige twee dagen. Na een heerlijk ontbijt en uitleg van de lodge eigenaar vertrokken we richting de Panorama Route. Dit is een route waarop vele prachtige uitzichten, vergezichten en natuurwonderen te zien zijn. De route begint ongeveer bij Graskop en start met een bungeejumping plaats waar je tevens een mooi uitzicht hebt. Zoals bij elk viewpoint waren hier enkele kraampjes met souvenirs. Altijd leuk om wat rond te kijken en aan te schaffen. Opvallend langs de route waren de enorme bossen die aangeplant zijn voor de bosbouw. Andere delen zijn al gekapt en worden daarna verbrand. Later lijken daar vanzelf nieuwe bossen te groeien. Ook worden stukken grasland platgebrand uit voorzorg voor de droge maand augustus waarin ook veel wind is. Hiermee proberen ze grote bosbranden te voorkomen. Het eerste officiële viewpoint op de Panorama Route is genaamd 'The Pinnacle '. Dit vergezicht dankt zijn naam aan de enorme puntige rechtopstaande rots. Een klein stukje verderop bevindt zich Gods Windows, een bekend uitzichtpunt. Je kijkt eigenlijk tussen twee rontspartijen naar het dal en de bergen verderop. Erg mooi, maar toch iets minder speciaal dan gedacht. Bij Gods Window is nog een deel van het originele regenwoud te zien: dichte vegetatie met veel varens en vanaf de uitkijkpunten kun je op heldere dagen tot 70 kilometer ver kijken. Na een stevige klim kwamen we bij het uitzicht 'Rain Forest' aan. Vanaf hier zag je vooral het dal, het laagveld goed liggen. De volgende stop waren de 'Bourke's Potholes'. Op deze plaats is het zachter rotsgesteente uitgesleten door de sterke stroming van de rivieren. Door deze stroming zijn er diepe gaten (potholes) ontstaan. We reden verder langs de Blyde river canon en zijn de route geëindigd met 'the three rondavels', oftewel 'de drie hutjes'. Deze bergen hebben namelijk de vorm van een Afrikaans hutje. Het uitzicht hier was echt adembenemend mooi. Er waren drie prachtige uitkijkpunten. De eerste gaf al een mooi uitzicht op de drie bergen en rechts zag je andere grote rotsachtige bergen en de vele bossen. De bomen worden gebruikt voor Sappie, de papierindustrie. Deze wouden worden elke 5 jaar weer geveld. De plek in het midden, te bereiken via rotsen, bevond zich vlakbij de rand waar je op een rots kon gaan zitten en echt even van het uitzicht kon genieten. Marije is hier alleen geweest. Een foto hiervan kon natuurlijk niet ontbreken. Bij het derde punt had je aan de linkerkant tevens zicht op de Blyde River, een dam en rechts the three rondavels. Ook prachtig en een 'fotograaf' wilde daar, tegen een kleine vergoeding uiteraard, wel wat familiefoto's maken. De Voortrekkers waren op een gegeven moment een aantal belangrijke mensen kwijt, de rivier hier noemden ze daarom de Treurrivier. Ze vonden ze terug bij een andere rivier, de Blijde Rivier.
Inmiddels was het al 14.00 uur en moest er nog getankt en gegeten worden. Tanken was niet gemakkelijk, want het ene tankstation was gesloten wegens onderhoud, bij de ander was de benzine en diesel op...Tja, this is Afrika. Gelukkig lukte het in Hazyview alsnog en hebben we onderweg een heerlijke pannenkoek gegeten bij 'Harries Pancakes'. Vanavond hebben we opnieuw bij de lodge gegeten, want ze hadden een echte Afrikaanse braai (barbecue) en een traditionele dansgroep die kwam optreden. Dit was echt een te gekke ervaring! De dansgroep was traditioneel gekleed en zongen en dansten fantastisch. Aan het eind werd het publiek ook uitgenodigd en Renate en Marije waagden een dansje. Samen met een Afrikaanse danseres hebben we ons even lekker laten gaan en grote lol gehad. De braai met de lambchops, boerenworst, pumpkin, pap met tomatensaus, geroosterd brood en maïskolven was ook fantastisch De marmelade cake als toetje kon er nog net bij. Een mooie afsluiter van opnieuw een bijzondere dag.
Morgen gaan we nog naar Pelgrims Rest, de Marula market en rijden we naar 'Nkambeni tented lodge tente' vanwaar we woensdag het Kruger park nog zullen bezoeken.

• 13 Juli 2015 - 22:05

Opiomu:

Heerlijk wij hebben weer een stukje mee kunnen reizen.

• 13 Juli 2015 - 22:13

Ekbert:

Mooi dit verhaal. We diepen alle ervaringen op uit ons geheugen. Leuk jouw uitleg over die bomen. Echter, dat zijn bomen voor Sappie, de papierindustrie in Zuid Afrika. Van Gelders Papier in Nederland is ook bezit van Sapie. South Afrcan Paper Industrie. Wat die e betekent?
    We zien die eindeloze wouden die elke 5 jaar ongeveer weer worden geveld.
    Geniet die dag van morgen!

• 13 Juli 2015 - 22:32

Bert:

Die Blijde Rivier is ook een apart verhaal. De Voortrekkers gingen door het land en waren op een gegeven moment een aantal verkenners, belangrijke mensen in de Groete Trek, kwijt. Die plek lag aan een rivier: Treurrivier. Ze zijn teruggevonden bij een andere rivier: Blijde Rivier.
    Hoe simpel kan een taal wees!

• 14 Juli 2015 - 09:04

Marije Melaard:

Bedankt voor jullie reacties, aanvullingen en verbeteringen! Ik heb het meteen veranderd en toegevoegd.

• 14 Juli 2015 - 09:04

Marije Melaard: