Dag 9. Game drive Chobe National Park (20 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 9. Game drive Chobe National Park (20 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 9. Game drive Chobe National Park (20 juli)

Blijf op de hoogte en volg Marije

20 Juli 2013 | Zambia, Livingstone

Na een koude en niet al te lange nacht in de buitenlucht, ging de wekker om 5.15 af. Aankleden hoefde niet, ik had alles maar aangehouden zoals ik al schreef. Snel tandenpoetsen, een banaan eten en gaan! Er kwam een mooie grote open safaribus aan en iedereen kroop daar klappertandend in. Het was nog heel erg koud, zeker met de wind die het rijden veroorzaakte. De meesten hadden dan ook hun slaapzak of deken meegenomen (ik niet, leek me niet zo handig) en we zaten natuurlijk allemaal met de fotocamera in de aanslag. Daar gingen we dan Chobe National Park in, hopend op veel wilde dieren. Uiteraard kon de chauffeur ons niks beloven. Al vrij snel zagen we een paar impala’s en kudu’s. Toen we bij een rivier/plas kwamen zagen we opnieuw nijlpaarden. Inmiddels was het 6.30 en kwam de zon op. We zijn daar blijven staan en hebben een prachtige zonsopgang gezien (en gefotografeerd natuurlijk). Vervolgens reden we weer verder ‘de bush’ in en kwamen een aantal stilstaande jeeps tegen. Er zou een luipaard in de bosjes liggen! Uiteraard bleven we een tijdje staan, maar we zagen niks. We reden verder en ineens ging het gas erop. We zagen een giraf, maar de chauffeur wilde niet stoppen. Iets later begrepen we waarom….hij was getipt over een luipaard in een boom. En ja hoor dat zij hij! Wow, ongelofelijk, zo dichtbij, zo mooi en zo zeldzaam! We hebben daar een minuut of 10 gestaan. We reden nog geen 2 minuten verder of we zagen een mannetjes en vrouwtjes leeuw achter de bosjes verdwijnen. Gas er weer op natuurlijk en crossen door de bush bush. En iets later, op nog geen 50 meter afstand van het luipaard, kregen we een prachtig schouwspel te zien van deze leeuwen. De plek (bomen, rotsen en open vlakte) en het mannetje (Simba) en vrouwtje (Nala) zorgden voor een live verfilming van de Lion King. Dit vergeet je nooit meer! Op nog geen 5 meter afstand van de jeep staken ze over richting een drinkpool. Het mannetje werd nog even wat agressief omdat hij het vrouwtje wilde beschermen, dat was best even eng. Uiteraard leverde dit alles prachtige foto’s en filmpjes op. Het mannetje wilde zelfs nog even zijn ‘ding’ doen, maar het vrouwtje was niet in de stemming, haha. Hierna was het tijd voor een korte plaspauze, toiletten middenin een safari park, moet je je voorstellen. Ze waren echter walgelijk, ik heb nog nooit zo’n smerige wc gezien (en gebruikt). Ik zal jullie de details besparen. Het was echter wel weer een prachtige plek (zoals het hele park eigenlijk). Tussen de bomen door zag je een rivier, de ‘savanne’ en wat pooltjes, echt heel gaaf. Inmiddels was het al na 8.30 en moesten we terugrijden (dat was nog wel 40 min). De chauffeur beloofde echter wel dat hij voor mooie dieren zou stoppen. Onderweg zagen we als eerst nog bavianen (waar we niet voor stopten) en vervolgens een enorme kudde giraffen. Hiervoor stopten we uiteraard wel en de camera’s konden weer aan het werk, echt fantastisch. Toen we iets verder reden staken er zelfs een paar over, dus waren we weer slechts een paar meter verwijderd van wilde dieren. Als slotstuk zagen we nog een groep olifanten, met een babyolifant van ongeveer 5 maanden oud volgens onze chauffeur. Ook zij staken de weg over en waren zó dichtbij! De moeder wapperde nog even wat agressief met haar oren naar ons om haar kleintje te beschermen, die snel achter zijn moeder weg dook. Toen we het park uitreden liepen er zelfs twee olifanten in de berm, moet je je voorstellen, haha. Uiteindelijk waren we om 9.30 terug in ons ‘tentenkamp’ van deze onvergetelijke ochtend en ervaringen. Het moet nog wel een beetje bezinken hoor, dat komt misschien pas als ik de foto’s goed ga bekijken thuis. Voor het ontbijt konden we ons nog snel even omkleden, want de temperatuur loopt razendsnel op. Om 7.00 zit je nog te bibberen in je slaapzak, maar om 9.30 is het korte broeken weer. Om 10.00 hadden we een uitgebreid ontbijt, gemaakt door Sharon en Hughy (de twee Afrikanen van de lodge die mee waren). Daarna snel alles opgeruimd, tenten afgebroken en weer vertrokken richting de grens waar we om 11.30 waren. Uiteraard duurde alles bij elkaar weer 1,5 uur, maar voor je het weet lig je om 14.00 alweer aan het zwembad in de brandende zon, bij te komen van deze ongelofelijke twee dagen. Maar relaxen aan het zwembad is ook heerlijk natuurlijk. Je moet hier genieten van elke minuut, want de tijd vliegt voorbij en zeker tijdens een safari. Al met al was het wel heel vermoeiend, dus veel meer dan zonnen, zwemmen en schrijven deed ik deze middag niet meer. Helemaal niet erg voor een dagje, want van maandag tot vrijdag is het gewoon weer hard werken (maar ’s avonds ook leuke dingen doen). ’s Avonds hebben we met een hele groep (ongeveer 15) bij restaurant ‘Olga’s’ gegeten. Het was een Italiaans restaurant, dus werd het een pizza en een heerlijk chocoladetoetje die ik met Lizzy deelde. Voor 8 euro had ik een fanta, pizza en toetje. Dat is leuk uiteten gaan. Een grote groep ging die avond nog uit in een lokale bar, maar dat sloeg ik over. Ik was echt kapot van de safari en alle indrukken en morgenochtend gaan we alweer vroeg ontbijten in een heel luxe hotel genaamd ‘Royal Livingstone Hotel’. Daarna gaan we door naar een lokale markt, om de rest van de middag lekker in de zon bij het zwembad te liggen.

Ik hoop dat ik jullie niet te jaloers heb gemaakt met deze verhalen. Ik kan alleen maar zeggen: ‘mocht je ooit de kans krijgen naar Afrika te gaan en ook een safari te doen, doe het! Het is meer dan fantastisch.’

Ps: bedankt weer iedereen voor de leuke reacties, sommigen ontroerden me echt. Doet me heel goed om ze iedere keer weer te lezen.
Hopelijk lukt het binnenkort ook om wat foto’s te plaatsen

  • 23 Juli 2013 - 18:23

    Anneke:

    Hey Marije
    Ik geniet van je verhalen, ik wordt er bijna een beetje jaloers van hahaha,
    wat een geweldige dingen maak jij daar mee, het klinkt zo fantastisch
    Het lijkt allemaal heel onwerkelijk , maar jij zit daar echt.
    Zuig alles in je op en heerlijk dat je dan ook nog gewoon bij een zwembad kan relaxen, die voorstelling heb ik niet als ik aan afrika denk, dan denk ik alleen maar aan armoede en hutjes en helemaal ge

  • 24 Juli 2013 - 13:14

    Marinda Borneman:

    Hoi Marije,
    Leuk om alles van dag tot dag te lezen:)
    Misschien heb ik het overgeslagen, maar waar overnacht je? En als ik Livingstone ga zou ik dan ook kunnen lesgeven op de school waar jij bent, maar dan niet georganiseerd?

    Bedankt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 62475

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: