Dag 18. Teaching en Farming (29 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 18. Teaching en Farming (29 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 18. Teaching en Farming (29 juli)

Blijf op de hoogte en volg Marije

29 Juli 2013 | Zambia, Livingstone

Vandaag begonnen de examens op school, dus geen les gegeven. Het eerste examen was Chitonga, voor ons dus onbegrijpelijk. Het gaat er hier ook met toetsen wel heel anders aan toe dan in Nederland. Niks geen mooi gekopieerde toetsboekjes en blaadjes en antwoordvellen. Nee, de teacher las de vraag en de antwoorden voor. Het was een meerkeuzen examen, dus de leerlingen moesten 1-30 opschrijven en dan na elke vraag A,B,C of D. Na een aantal vragen ben ik Jessica gaan helpen, daar ging het helemaal niet goed. Bij het opschrijven van de getallen 1-30 was het al mis gegaan, dit lukt haar al niet. Verder had ze allerlei andere letters dan A, B, C en D ook gebruikt, wat helemaal niet kon. Vermoedelijk heeft zij ook een mentale achterstand net als Sitwala (die er vandaag overigens niet was). Ze begreep totaal niet wat de bedoeling was. Na elke vraag zei ik dat ze één van die vier letters moest invullen, maar ik had het idee dat ze alles maar gokte en een willekeurige letter invulde. Ik weet natuurlijk niet zeker of ze gokte, omdat ik zelf ook niets van de vragen en antwoorden verstond, maar vond het heel sneu om iemand zo ‘verloren’ te zien. Ze zegt ook eigenlijk helemaal niks en geeft nauwelijks een gezichtsuitdrukking. Na de eerste toets hadden ze een kwartiertje pauze en hebben we buiten klap- en zingspelletjes gespeeld, erg gezellig! De jongens probeerden steeds alle meisjes als eerste weg te spelen, wat ze nog lukte ook. Na de pauze hadden ze het examen C.T.S. (in het Engels) Dit ging over gezondheid, hygiëne en veiligheidsregels. De vraag werd weer voorgelezen, maar nu schreef Emilie de antwoordmogelijkheden op het bord (ook weer meerkeuze). Ik hielp Jessica weer, volgens mij begreep ze er weer niet veel van. Zowel de vraag als antwoorden leken niet echt binnen te komen, al herhaalde ik ze steeds weer. Ik kon natuurlijk ook niet de antwoorden voor gaan zeggen, maar heb geholpen waar ik kon. Na dit examen hadden we nog een kwartiertje over en kreeg iedereen een simpel Engels leesboekje om te lezen. Emilie en ik liepen rond en ook nu viel het enorme niveauverschil weer op. Sommigen konden tweeletterwoorden nog niet lezen, andere konden redelijk goed het boekje door komen.
Bij terugkomst stond er een grote groep van vijftien mensen bepakt en bezakt te wachten om naar het vliegveld te gaan. Afscheid nemen dus…Er vloeiden heel wat tranen bij de meeste mensen. Ik had daar zelf niet heel veel last van, omdat je al deze mensen nog maar twee weken kende. Maar anderen zien huilen is nooit leuk. Ik vond het wel ontzettend jammer dat Amy vertrok. We waren tegelijk aangekomen hier, maar zij was hier slechts twee weken en met haar kon ik het goed vinden. Iets later op de middag kwamen er zeven nieuwe mensen aan, waaronder twee Nederlanders. Echter blijven drie van hen slechts vijf dagen. Volgende week komt er weer een grote groep, rond de zestien, aan.

Na de lunch stond er (alweer) Farming op het programma. We waren dit keer weer met allemaal Nederlandse meiden: Anne, Marcia, Julia en ik. We hebben weer lekker een uurtje wateremmers gesjouwd en de groenten en fruit water gegeven. Daarna kregen we nog een hele uitleg van één van de ‘farmers’ over hoe het allemaal werkt, hoelang planten nodig hebben om te groeien, hoe je ze water moet geven, hoe compost wordt gemaakt. Duurde al met al 45 min en was niet al te interessant, haha. Ach ja, hij deed zijn best. Om 16.30 hadden we weer onze wekelijkse meeting, wat meestal vrij saai is. De nieuwe en oude mensen stellen zich voor en daarna bespreken we hoogte en dieptepunten van de afgelopen week. Ik werd gered door mijn telefoon om 17.00 uur. Omi belde en we hebben een hele tijd gekletst, super leuk! Zelfs opa heb ik, ondanks zijn schorre stem, nog even aan de telefoon gehad. Zoals bijna elke avond na het eten even douchen, blog bijwerken, lezen en kletsen.

Morgen weer naar de school toe, al zullen we door de examens weer weinig te doen hebben.
’s Middags ben ik ingedeeld voor Artclub, dus daarvoor moeten we nog even iets creatiefs verzinnen morgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 62482

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: