Dag 17. Ollantaytambo, tour heilige vallei (30-7) - Reisverslag uit Ollantaytambo, Peru van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 17. Ollantaytambo, tour heilige vallei (30-7) - Reisverslag uit Ollantaytambo, Peru van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 17. Ollantaytambo, tour heilige vallei (30-7)

Door: Yvonne & Marije

30 Juli 2014 | Peru, Ollantaytambo

Vandaag zagen we bij ons ontbijt nog even de Belgen Els en Mark, zij gaan vandaag voor een aantal dagen naar de jungle in Puerto Maldonado. Wij werden bij ons hotel opgehaald voor de tour naar de heilige vallei, Ollantaytambo. In de bus kwamen we een Nederlands gezin uit Nijmegen tegen. Na even in gesprek te zijn kwamen we erachter dat de zoon volgend jaar ging studeren, even wat tips uitgewisseld natuurlijk. We vertrokken richting Pisac, op de weg ernaar toe deden we nog even een marktje en een mooi uitkijkpunt aan. Op de markten zie je steevast kleurrijke kraampjes met allerlei hebbedingetjes. Onderweg zie je ontzettend veel eucalyptusbomen. Deze worden gebruikt als erosiewering op de bergen, in natuurlijke geneesmiddelen en als dakbedekking. De eucalyptus is geen inheemse boom, maar is naar Peru gebracht. Er zijn talloze landbouwvelden, eigenlijk staat een groot deel van de vallei hiermee vol. Er wordt vooral aardappel en mais verbouwd, voor nationaal gebruik en export. In Peru zijn nog ruim 1000 verschillende aardappelrassen, dit waren er ooit bijna 4000. Ook zijn er hier veel maissoorten, de paarse die we vorige week in ons drankje hadden, witte, gele enzovoort. Het zijn er wel meer dan 70. Je vraagt je wel af, wat is er zo verschillend aan al die aardappel- en maissoorten maar goed dit is in Nederland soms niet veel anders. We reden verder naar de ruïnes bij Pisac, er stonden al vrij veel bussen maar het beloofde volgens de gids over enkele uren nog veel drukker te worden. Ook in Pisac zagen we Incaterrassen, net als in Moray. Deze worden ook als experimentele landbouwgrond gebruikt. Er stonden ook wat (delen van) huizen bij voor zowel de elite als het “gewone volk”. De mensen die in deze huizen, nu ruïnes, woonden werden als mummies in de bergwand begraven. Natuurlijk kreeg de upper class een mooier graf dan de gewone man. De Incatrail is bij iedereen bekend van de weg naar Machu Picchu die je als toerist te voet kunt afleggen. Dit is echter slechts een klein gedeelte van de trail. Overal in Peru zijn dergelijke Incatrails, in totaal tienduizenden kilometers, waarvan sommigen uiteindelijk leiden naar Machu Picchu. Vanaf de ruïnes van Pisac reden we naar een zilvermakerij. Daar wat uitleg gekregen over het bekende zilver uit de regio. Leuk feitje, het 925 keurmerk wat we in Nederland zien heeft hier de waarde 950, dit omdat er hier maar 5% niet-zilver in zit in plaats van 7,5%. Nadeel van de grotere hoeveelheid zilver is dat bijvoorbeeld een ring zwakker is. We hebben ook in het dorp nog even rondgekeken op de markt en empanadas gehaald voor de lunch. De markten hier zijn stuk voor stuk prachtig. Hoewel ze nagenoeg allemaal hetzelfde verkopen, zijn alle producten zo kleurrijk en alleen al mooi om naar te kijken. In Urubamba ging een deel van de groep in een restaurant lunchen, wij hadden nog onze croissants, empanadas en broodjes van het ontbijt. We gingen even bij een restaurantje wat drinken en kwamen er in eerste instantie al achter dat we niet onze croissants maar de chips uit de bus hadden meegenomen, ook prima. Daarna bestelden we een cola die het restaurant niet bleek te hebben, wel hadden ze papaya of sinaasappelsap. Oké, ook goed dachten we, dan maar aan de sinaasappelsap. Toen we dat bestelden bleek ook dit op te zijn. Poging drie slaagde in oranje Fanta, goed te drinken gelukkig. Urubamba is opvallend, we zien de eerste tuintjes met mooi gekleurde bloemen en groen gras, speeltuintje en een voetbalveld. Vanuit Urubamba gingen we naar de ruïnes van Ollantaytambo. Een bouwwerk wat nog maar half af was toen de Spanjaarden kwamen. Zij vernielden het om de stenen te gebruiken voor hun huizen en de religieuze elementen te verwijderen. De Inca’s vernielden in die tijd zelf ook wat, namelijk de Incatrail van Ollantaytambo richting Machu Picchu. Zo konden de Spanjaarden deze plek niet bereiken en daarom is Machu Picchu de enige Incastad die volledig bewaard is gebleven. Bij de ruïnes van Ollantaytambo waren ook de welbekende terrassen, maar interessanter was de tempel voor de zonnegod. We moesten hiervoor wel even een klim maken (200 traptreden), maar dan heb je ook wat. Een mooi uitzicht op de bergen en een nieuw type bouwwerk. Je ziet hier de verschillende bouwtechnieken van de Inca’s terug. Bijvoorbeeld de trapeze-achtige inhammen in een muur, de mannen van de groep moesten zich verspreiden over deze inhammetjes en even een zen geluid maken, je hoorde een grote echo. Dit werd dan ook onder meer gebruikt voor communicatie en was ook aardbeving bestendig. Heel interessant is het gebruik van de soort van Lego techniek, ja die van Lego blokjes. De Inca’s maakten in stenen uitstulpingen en inkepingen waardoor de stenen goed vast op elkaar kwamen zonder voegmiddel te gebruiken. Bij aardbevingen schoven de stenen dus niet van elkaar. Verder vraag je je af hoe de soms immens grote stenen van 50 ton hier naartoe gesleept zijn, ze moesten namelijk van bergen verderop gehaald worden. Ook hiervoor waren verschillende technieken; rollen over balken, sleden en hellingen met klei, duwen en trekken met enorm veel mankracht. Om de rivier over te komen splitsten ze deze. Eerst deel 1 dicht en er met de steen overheen, dan deel 1 weer open voor het water en deel 2 dicht. Simpel, maar je moet er maar opkomen. Als de stenen dan eindelijk in het droge seizoen versleept waren konden ze in het regenseizoen geslepen worden en als een Legoblok passend gemaakt worden. Dit nam enorm veel tijd in beslag en was veel ingewikkelder dan het vervoeren van de stenen. Sommige enorme stenen werden op hun laatste plek op kleinere stenen met zand gezet. Bij een aardbeving konden deze de klappen opvangen: ingenieus. We hebben weer veel nieuwtjes opgedaan en nog groenere natuur gezien, zelfs inclusief lange rivieren (onder andere de Urubambarivier die zijn oorsprong vindt in de Amazone). We werden uiteindelijk in het centrum van Ollantaytambo afgezet en gingen lopend naar ons hotel. In het kleine dorpje hebben we prima kunnen eten en hebben we een excursie voor morgen geboekt: paardrijden!

P.s.: De foto van vandaag is een zoekplaatje. Zoek in de berg de Inca, het lijkt op een indianenhoofd. Een eventuele tip volgt morgen.