Dag 9 Aankomst Swaziland (16-7) - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 9 Aankomst Swaziland (16-7) - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 9 Aankomst Swaziland (16-7)

Door: Marije

16 Juli 2015 | Swaziland, Lobamba

Uitslapen bij een kamp bij het Kruger park zit er niet echt in natuurlijk. Vanaf 5.30 lopen mensen met hun koffers over het terrein. Maar dat geeft niet. 7.45 is en mooie tijd voor het ontbijt met een prachtig uitzicht over de tuin, het zwembad, een stukje kruger park en een rivier. In het Timbavatiepark kregen we als toetje van ons verblijf een groep olifanten te zien die het kamp binnen kwamen. Vanmorgen zaten we te grappen over het luipaard dat misschien nog wel tevoorschijn zou komen. Dat gebeurde niet, maar toen we de tuin nog even inliepen werden we wel verrast door drie badende en spelende nijlpaarden, een kudde kudu's en impala's. Toch een mooie afsluiter van ons verblijf daar. Om 8.30 vertrokken we richting Swaziland met een korte stop in Nijlspruit. Het landschap veranderde weer. De bergen bleven, maar het werd groener en de bomen werden ook anders. Bert had ons al gewezen op de fruitbomen. Bij de grens hadden we het geplande half uur wel nodig, maar alles verliep verder soepel. Swaziland is een koninkrijk en ligt tussen Mozambique en Zuid-Afrika in. Er zijn twee hoofdsteden. Mbabane is de bestuurlijke hoofdstad, Lobamba is de koninklijke en wettelijke hoofdstad. Het was heerlijk weer in Swazilamd, dus reden we vlot door naar de Matenga lodge voor een middag niks aan het zwembad. Onderweg viel ons op dat Swaziland netjes en gestructureerd is, zover wij het tot nog toe hebben gezien. Het lijkt erg op Zuid-Afrika qua omgeving. Na een rit van in totaal 6 uur waren we er dan eindelijk. De lodge (waar iedereen dit keer een eigen kamer heeft, erg luxe) en omgeving zijn prachtig. Door de bergen verdwijnt de zon wel vrij snel, maar toch durfde Renate het aan om het ijskoude zwembad nog even uit te proberen. De rest hield het bij lezen op de ligstoelen rondom het zwembad. 's Avonds hebben we buiten bij het sfeervolle en goed bezette (opvallend veel Nederlanders) restaurant van de lodge gegeten. De vriendelijke bediening en de verrukkelijke spareribs en biefstukken maakten er een mooie avond van. Eindelijk hadden we ook allemaal een keer energie en zin om een spelletje te spelen. Eenentwintigen en pesten, een echt vakantiegevoel!
Morgen rijden we 's ochtends verder door Swaziland, terug naar Zuid-Afrika. We hopen dan opnieuw veilig aan te komen bij onze volgende lodge, dit keer 'the coral divers' in Sodwana Bay. De komende vijf dagen zullen we doorbrengen aan de Indische Oceaan, respectievelijk in Sodwana Bay en St. Lucia.

• 16 Juli 2015 - 21:10

Opiomi:

En jij weer bedankt voor je verslag.

• 19 Juli 2015 - 12:06

Berthy Heij:

Wat een leuk en mooi verslag Marije, ik was er zelf in 1975, heb er nog een mooie film van.
    Hartelijke groeten, fijne tijd in Afrika, Berthy Heij, zus van Frans Heij.

• 21 Juli 2015 - 21:33

Marije Melaard:

Dat is een tijd geleden Berthy, leuk!