Dag 19. Easy rider Da Nang - Prao (12 augustus) - Reisverslag uit Dong Giang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 19. Easy rider Da Nang - Prao (12 augustus) - Reisverslag uit Dong Giang, Vietnam van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 19. Easy rider Da Nang - Prao (12 augustus)

Door: Marije

12 Augustus 2016 | Vietnam, Dong Giang

Vanmorgen was het dan zover, de start van onze driedaagse tour. Mr Thong en een neef van hem stonden met hun stoere Honda motoren op tijd bij ons voor de deur. De backpacks achterop goed vastbinden en gaan met die banaan! We reden nog een kwartiertje door de stad en vervolgens de bergen in. Via het binnenland rijden we in de richting Laos. De rust viel ons uiteraard meteen op en we hebben de hele dag geen Europese toerist gezien, echt top. Achterop die motor zitten geeft je zo'n gevoel van vrijheid en zo'n kick! Genieten van de prachtige natuur die dit land rijk is. Het is hier allemaal ontzetten groen, denk aan onder andere palmbomen, bamboe, bananenbomen, cassave en vast nog veel meer. Ook zie je veel kleine meertjes, bergstromen en zijn er watervallen. De enorme hoeveelheid (natte) rijstvelden is eveneens heel typerend voor het landschap. Onze eerste stop was na een klein uurtje bij een mooie waterval. Hier hadden we de mogelijkheid om even te zwemmen. Hoewel je de warmte op de motor niet zo in de gaten hebt, zweet je binnen de kortste keren als je ernaast staat. Het water van de waterval was letterlijk verfrissend, een stuk kouder dan het zeewater. Vervolgens reden we verder om tegen 11.30 uur neer te strijken bij een wegrestaurantje waar we voor minder dan een euro noodles met vis, groente en soep aten. We vervolgden onze weg door het prachtige berglandschap en stopten op een aantal mooie uitkijkpunten. We reden een deel van de Ho Chi Minh trail. Deze weg werd tijdens de oorlog gebruikt voor vervoer van spullen en mensen tussen noord en zuid Vietnam. Het was rustig onderweg, een enkele auto of bus en wat scooters. Later op de middag bezochten we drie kleine dorpjes. De mensen leven daar nog heel primitief: lang niet altijd elektriciteit, koken op hout, geen water bij de deur en de meeste huisjes zijn meer hutjes van hout. Verschillende vriendelijke families lieten ons hun huisje zien. Er was een mevrouw die aan het weven was, in een ander huis werd de lokale wisky gebrouwen die we even moesten proeven, weer ergens anders waren ze bezig met het maken van noodles of een maïspoeder. Al lopend werden we door vele kinderen gedag gezegd of een stukje gevolgd. Er lopen overal ook veel dieren rond zoals honden, kippen met kuikentjes, varkens met biggetjes en koeien (al dan niet op de weg). Erg leuk om ook deze 'countryside' van Vietnam te zien, maar ook raar om te bedenken dat deze mensen zoveel armoediger leven dan is de stad 50 km verderop. Onderweg zagen we verschillende mensen die aan het werk waren: vissen in de rivier, hout kappen of onderweg met enorme zakken om dit te verkopen, cassave plukken, bamboe hakken, rijst oogsten... en het waren zeker niet alleen maar jongeren, juist niet. Ik heb echt met verbazing naar twee oude dametjes staan kijken die een enorme tas met bamboe op hun rug mee zeulden.
Het lopen door een rijstveld en over een wiebelende brug waren ook mooie ervaringen. Om 16.45 kwamen we aan in ons 'hotel/guesthouse' in Prao, een klein bergdorpje in district Dong Giang. Een prima kamer met grote bedden en basic badkamer. Helaas geen airco, alleen drie ventilatoren, dus ik ben benieuwd of het vannacht een beetje uit te houden is. Het is hier gelukkig wel wat koeler dan in de stad. 's Avonds was er heerlijk voor ons gekookt door de vrouw van dit guesthouse, waaronder mijn favoriet: de springrolls (loempia's, maar dan kleiner en lekkerder dan die in Nederland). Wennen aan het smakken en praten met volle mond door de Vietnamesen lukt me nog niet. Het blijft raar volwassen mensen zo te zien en horen eten. Ik heb nog gezellig een tijdje met mr Thong gekletst. Hij vertelde met trots over zijn zoon die rechten studeert en dat hij heel hard werkt om dit zijn zoon te bieden. Verder natuurlijk over het land, mij vrijwilligerkswerk en reisplannen gepraat. Ook vond hij het heel grappig dat ik 2 maanden geleden deze tour al had geboekt en me ook aan de afspaken had gehouden. Blijkbaar cancellen mensen hun tour nog wel eens. Nina was moe en voelde zich niet helemaal fit, dus we zijn op tijd naar de kamer gegaan om te douchen en te relaxen.

Morgen gaat onze tocht verder door de bergen. In totaal moeten we zo'n 170 km afleggen met als eindpunt morgenavond Hué. Ik kijk er enorm naar uit!

• 13 Augustus 2016 - 05:07

Sandra:

Marije weer een prachtig verhaal leuk om zo mee te mogen genieten. Geniet van alles om je heen maar dat gaat wel lukken aan de foto's te zien. Groetje sSandra

• 13 Augustus 2016 - 10:45

Jacomijn - Safe And Healthy Travel:

Dat smakken kan ik ook nooit aan wennen en vond ik soms ook zo onsmakelijk ;)
    Maar het eten is super ja! Die springrolls zijn heerlijk! Met een soort pittig saté sausje vond ik dat ook geweldig!