Dag 10. Royal Livingstone Hotel en markt (21 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 10. Royal Livingstone Hotel en markt (21 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 10. Royal Livingstone Hotel en markt (21 juli)

Blijf op de hoogte en volg Marije

21 Juli 2013 | Zambia, Livingstone

Om 7.15 ging de wekker weer af, ja zelfs op zondag is het vroeg opstaan hier. Dit deden we ons zelf wel aan, want we zouden met een groep om 8.15 vertrekken naar het Royal Livingstone Hotel voor een luxe ontbijt (voor 9 euro). Uiteindelijk bleek een groot deel van de groep om 7.45 al te zijn vertrokken, dus gingen Anne Marcia (beide Nederlands) en ik met z’n drieën met een taxi (voor het eerst hier) naar het hotel. Per persoon kostte dat omgerekend 2 euro voor 20 min. Je had keuze uit een ‘koud buffet’ en ‘warm buffet’. Wij kozen het eerste vanwege de prijs en de enorme hoeveelheid keuze die je dan al had. Er waren vele verschillende soorten yoghurt, noten, muesli, heel veel fruit, zalm, krokodil, vleeswaren, kaas, verschillende soorten brood, groentes en je kreeg een mandje met warme broodjes. Verder was er jus d’orange en koffie/thee. Allemaal ontzettend luxe en mooi opgemaakt. We zaten buiten in de prachtige tuin die uit keek op de Zambezi rivier. Na het eten hebben we een wandeling door de tuin en uiteraard foto’s gemaakt. Een stuk verderop zie je de Victoria Falls een klein beetje liggen en daar zagen we een prachtige regenboog. Verder liepen er in de tuin apen rond en op de terugweg in de ‘voortuin’ liepen zebra’s en zelfs een giraf rond, heel bijzonder. Zebra’s hadden we op safari niet gezien, maar nu dus wel gewoon bij een hotel, haha. Om 10.30 namen we weer een taxi, maar nu richting de lokale markt. We waren net een paar minuten onderweg toen ik ontdekte dat ik mijn tas bij de toiletten had laten staan! Oh wat dom zeg, kon het niet geloven. Gelukkig wilde de chauffeur terugrijden en is het een luxe hotel. Hij stond nog precies waar ik hem had achter gelaten met alles erin! Pff geluk zeg, wat was ik blij. We vervolgden onze weg weer naar de lokale markt, de ‘Maramba markt’. Hier verkochten ze heel veel stoffen, wat dagelijkse spullen, en vooral veel eten. We kochten allemaal wat mooie stoffen om daar broeken van te laten maken. Ongeveer één keer per week komt er hier in de lodge een vrouw die maten opneemt en voor een paar euro broeken, tassen etc. maakt. Altijd leuk om te hebben natuurlijk als ‘souvenir’ en het komt hier ook prima van pas. Verder was de markt niet zo bijzonder, er is nog een andere die meer souvenirs zoals beelden, borden, sieraden etc. verkoopt. Hier gaan we volgende week heen. ’s Middags hebben we weer heerlijk aan het zwembad gelegen en heb ik voor het eerst mijn was gedaan met de hand. Terug in de tijd, back to basics. Prima voor deze 6 weken en straks des te fijner om het weer in de wasmachine te kunnen stoppen die al het werk voor je doet. ’s Avonds ben ik ben Emilie en Lizzy naar een internetcafé gedaan, omdat i-spot hier nog steeds niet werkt. Eindelijk kon ik dus weer een aantal dagen plaatsen op mijn blog, whatsappen en mail checken. Dat is toch wel echt een verschil met Nederland, het gemak waarmee je internet vrijwel overal tot je beschikking hebt en je bent er zo aan gewend. Ik denk dat dat op dit moment hetgene is dat ik het meeste ‘mis’. Echter is er niet eens zoveel tijd voor internet etc., dus ook dat zullen we wel overleven. Om 19.00 konden we bij de lodge aanschuiven voor een maaltijd, bereid door een aantal vrijwilligers. Het was en pasta, echter vooral heel veel pasta, geen saus en wat verdwaalde stukjes groente en bacon. Maar ach, hier ben je niet zo kieskeurig en met wat tomatenketchup (wat de Italianen onder ons niet konden begrijpen, haha) was het prima te eten.

Morgen starten de projecten weer. ’s Ochtends gewoon weer lesgeven samen met Emilie in grade 4. ’s Middags sta ik ingedeeld voor het project ‘building’. Dit leek me heel leuk, ze bouwen aan een school, maar het blijkt na verhalen van anderen vooral te bestaan aan het schoonmaken van de vloer etc. Het bouwen zelf wordt door anderen gedaan. Maar we zullen het zien, wie weet valt het mee. ’s Avonds gaan we met bijna alle vrijwilligers naar de Victoria Falls. Eens in de zoveel tijd schijn je een dubbele regenboog te kunnen zien daar, wat heel bijzonder en mooi moet zijn. Ook arriveren er morgen ongeveer 25 nieuwe vrijwilligers en zal een grote groep vrijwilligers vertrekken. Om 16.30 zullen we dan ook weer een meeting hebben om de nieuwe vrijwilligers welkom te heten en te leren kennen. Het zal dus weer een lange en vermoeiende dag worden, maar ik ga er uiteraard van genieten en het weer zal vast weer geweldig zijn zoals altijd tot nu toe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 62407

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: