Dag 21. Teaching en Adult Literacy (1 augustus) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 21. Teaching en Adult Literacy (1 augustus) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 21. Teaching en Adult Literacy (1 augustus)

Blijf op de hoogte en volg Marije

01 Augustus 2013 | Zambia, Livingstone

Wow, vandaag alweer precies drie weken van huis, de tijd vliegt aan de ene kant best wel voorbij en aan de andere kant voelt het ook wel weer als drie weken (lang).
Het examen van vandaag was ‘science’, het ging vooral over gezondheid, water, en technische achtige dingen zoals waar je het beste vuur mee kan maken. Ik zat weer naast Sitwala om hem te ‘helpen’. Ik probeerde de vraag en antwoorden te herhalen om te kijken of hij het had begrepen. Na een aantal vragen stopte ik daar maar mee, want het komt niet aan. Hij snapt het echt niet, zowel de bedoeling van een test als wat je tegen hem zegt. Hij begint gewoon met het overschrijven van wat op het bord staat, al klopt daar qua letters niks van. Ik liet hem dus, net als de vorige dagen, op een gegeven moment maar weer gewoon A, B, C of D invullen. Jessica heeft deze hulp eigenlijk ook nodig (haar hielp ik maandag). Tijdens de test bleek ook weer dat ze totaal niet door heeft wat de bedoeling is en de nummers al niet eens goed opschrijft. Ik stelde dan ook aan Emilie voor haar te helpen, maar Emilie vindt dat dat te rumoerig wordt. Tja dan niet. Uiteindelijk hielp de teacher haar maar een beetje en schreef Emilie de antwoordmogelijkheden op het bord. Wat wel sneu was, was dat iedereen, ook de teacher, Jessica uitlachte toen bleek dat ze er zo’n ‘puinhoop’ van had gemaakt. Doordat je steeds weer moet wachten voor het opschrijven van nieuwe antwoordmogelijkheden op het bord (want 30 vragen passen uiteraard niet in één keer), wordt het ontzettend rumoerig in de klas. Zo anders dan in Nederland! Wel ‘bijzonder’ om hier deze manier van lesgeven en toetsen maken mee te maken. Steeds vaker vraag ik me af hoe de teacher en/of de kinderen zouden reageren als ze een kijkje zouden kunnen nemen in het Nederlandse schoolsysteem. Na het examen heb ik deze samen met Emilie meteen nagekeken en het was nog niet eens zo heel slecht gemaakt. Sommige waren zelfs echt heel goed met maar enkele fouten. De kinderen waren ondertussen met de teacher een lied aan het leren, die ze afspeelde op haar laptop. Had eerlijk gezegd niet gedacht dat ze die zou hebben. Later hoorde ik dat het een soort voorlichtingslied was over HIV en Aids, wel heel goed dus. Daarna gingen we buitenspelen totdat we ineens tromgeroffel hoorde. Alle kinderen stoven weg in de richting van het geluid, dus wij erachteraan. Het bleek een soort ‘cultural day’ te zijn. Drie jongens speelden op traditionele drums/trommels en de rest begon te dansen en te zingen. Super leuk om te zien en mee te maken. Uit de wijk kwamen ook een aantal kinderen van een jaar of 4 op het geluid af, hun jongere (baby) broertje of zusje dragend op hun rug, ongelofelijk! (zie foto) Memory zag dat ik daar foto’s van maakte en zei dat zij graag foto’s wilde maken van mij en deze kinderen samen, prima natuurlijk! Na een tijdje stopten de drums en gingen we zelf verder dansen. Toen we naar een goede dansplek liepen, liep ik samen met Memory gearmd en toen ik zei: ‘jij bent nu een vriendin van mij, iedereen hier is een vriend van mij’ begon ze helemaal te stralen! En ik meende het ook, je gaat ze steeds beter leren kennen en het zijn stuk voor stuk schatten, ondanks alles. Tijdens het dansen deed ik ook lekker mee (wie had dat gedacht) en kreeg ik mijn vest om mijn middel geknoopt door de andere meiden. Dat doen ze hier als ze dansen, waarschijnlijk om de beweging meer te benadrukken ofzo. Ze hadden natuurlijk de grootste lol om deze dansende mzungu, haha, maar het was zo ontzettend leuk om samen met hun in het spel op te gaan. Ondertussen werden aan de laagste klassen nieuwe schoenen uitgedeeld door een hulporganisatie uit Lusaka. Een aantal kleine kinderen uit onze klas hadden ook geluk en lieten later trots hun nieuwe soort van gymschoenen zien. Op de terugweg naar de lodge reden we door een wijk in aanbouw. Hier worden behoorlijk mooie huizen gebouwd, ik was behoorlijk verbaasd hierover en ben benieuwd wat voor mensen daar in zouden gaan/kunnen wonen.

Na de bijzondere lunch van vandaag, salade met een gepofte aardappel, en onze lange meeting was het tijd voor het middagprogramma. Dit keer was ik ingedeeld bij Adult Literacy met Ursula en Jana (moeder en dochter uit Zwitserland. Ze zijn erg aardig en bijzonder vind ik dat ze dit samen doen). Ik zag best wel een beetje tegen dit project op. Vooral omdat ik bang was dat mijn eigen Engels en de kennis van grammatica etc. niet genoeg zou zijn. Achteraf bleek deze zorg voor niks te zijn geweest. Er waren zes vrouwen in de leeftijd tussen 30 en 65 jaar denk ik. Deze vrouwen hebben nooit goed leren lezen en schrijven en willen dat nu graag leren. Hun leesniveau ligt op groep 3/4 niveau en ze willen gewoon heel graag de hele middag aan je voorlezen. Hierbij corrigeren wij ze en moedigen we ze aan, verder hoef je eigenlijk niks te doen. Ik heb non-stop anderhalf uur lang met een vrouw van een jaar of 30 gelezen. Hele simpele kinderenboeken over dieren in de jungle, maar ze wist van geen ophouden. In die tijd hebben we slechts 1,5 boek gelezen, dan kun je je misschien een voorstelling maken van het niveau en tempo. Het was een ontzettend leuke, gezellige, rustige en relaxte middag met vrouwen die ontzettend gemotiveerd zijn en graag willen leren/lezen. Een hele mooie ervaring erbij voor op mijn lijstje hier.
Vanavond was er ook weer volleybal met een braai, maar ik besloot maar een keer thuis te blijven. Het is toch iedere week 8 euro en in de lodge wordt er gratis voor je gekookt. Dit idee hadden meer mensen die nu al twee keer waren geweest. Ik wil zeker nog wel een keer gaan, want het eten is meer dan fantastisch, maar ik heb nog heel wat weken te gaan. Om 17.30 werden we hier verrast met wat lekkere hapjes, waaronder veel kaas! Jammie, dat mis je hier wel. Het is te koop, maar erg duur. Het blijkt namelijk in Zwitserland vandaag de nationale feestdag te zijn. Aangezien we vier mensen uit Zwitserland hebben (Ursula, Jana, Barbara en Sofie) wilden ze hier graag aandacht aan besteden. Voor het avondeten hadden deze Zwitsersen toastjes met kaas en blokjes kaas met een cherrytomaatje gemaakt. Allemaal versiert met een Zwitserse vlag erin. Na het avondeten kregen we een blokje Toblerone chocolade, echt heel leuk gedaan.
De rest van de avond lekker gelezen (ben ik een heel spannend boek bezig) en heb ik me nog even los gemaakt van het boek om deze blog te schrijven.

Morgen staat er weer een ochtendje school op het programma met het laatste examen en ’s middags heb ik weer een Reading Club. Dit vind ik ook een erg leuk project, dus ik kijk er naar uit.

  • 02 Augustus 2013 - 11:24

    Willyanne:

    Dag lieve Marije,

    Wat schrijf jij toch heerlijke verhalen! Op deze manier neem je ons bij de hand en herkennen we straks, via jouw ongetwijfeld prachtige fotoboeken, de achterliggende verhalen. Je bent er al 3 weken en we lezen dat je steeds meer uit je dak gaat. Heel goed! 'tIs leuk hoe je vertelt over al dat lekkere eten daar. Wel wat anders dan sla met een eitje!
    Veel plezier! Liefs, Willyanne

  • 02 Augustus 2013 - 14:42

    René:

    Leuk hoor, als je zo swingend door Zambia kunt dansen met zoveel leuke, ongepolijste jonge mensen.

  • 02 Augustus 2013 - 20:02

    Marije Melaard:

    Hoi Willyanne,
    Bedankt voor je reacties. Fijn dat ik met mijn manier van schrijven (en hopelijk ook de foto’s) iedereen een beetje een kijkje in Afrika kan geven. Uiteraard gaan er fotoboeken komen en misschien ook wel een foto-kijk-avond. Het eten is inderdaad heel anders, al proberen ze in de lodge wel rekening te houden met 'westerse' gewoontes.
    Liefs Marije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 62399

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: