Dag 22. Teaching en Reading Club (2 augustus) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 22. Teaching en Reading Club (2 augustus) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 22. Teaching en Reading Club (2 augustus)

Blijf op de hoogte en volg Marije

02 Augustus 2013 | Zambia, Livingstone

En voor je het weet is het alweer vrijdag, de week is omgevlogen. Het laatste examen voor de kinderen was ‘Social and Development studies’, welke eveneens bestond uit meerkeuzenvragen. Ook vandaag was Sitwala gelukkig weer aanwezig. Soms komt hij namelijk twee weken niet opdagen en deze week was hij alleen maandag absent. Hij leek vandaag wel te begrijpen dat hij alleen maar A, B, C of D in hoeft te vullen. Maar dat je eerst wacht met invullen totdat de vraag en antwoordmogelijkheden zijn voorgelezen en dat je daar naar moet luisteren, dat is nog niet geland. Als ik 1 t/m 5 opschrijf, dan vult hij ze meteen allemaal (willekeurig natuurlijk) in. Verder zit hij constant ‘muziek’ te maken met zijn vingers en potlood. Hij lijkt er niet echt bij te zijn, meer in zijn eigen wereld ofzo en ruïneerde zijn nieuwe potlood. Aandacht opbrengen voor de toets kon, of wilde, hij niet. Het duurde steeds weer een hele tijd voordat de nieuwe antwoorden op het bord stonden waardoor de klas erg onrustig werd. Op een gegeven moment kregen een aantal kinderen met de bordenwissers een tik op hun vingers van de teacher. Vreemde manier in onze ogen, maar na verhalen van andere vrijwilligers gisteren valt dit nog reuze mee. Na 1 uur en 15 min zat deze toets er dan toch ook op en konden Emilie en ik gaan nakijken. Hij was behoorlijk slecht gemaakt, echter had Sitwala 14 goede antwoorden van de 30 vragen door voornamelijk gokken, bijzonder.
De teacher was ondertussen met de kinderen naar buiten gegaan, we wisselden elkaar om 10.00 af. Veel kinderen waren ondertussen naar huis gegaan en ook wij hoefden niet meer terug de klas in te komen. We moesten ons dus nog een uurtje met de overgebleven kinderen buiten vermaken, wat prima lukte. Eerst weer een hele fotosessie gehouden, iedereen wilde weer op de foto. Memory wilde ook weer voor fotograaf spelen en ik moest model staan, grappig. Mijn rugtas had ik ook vast mee naar buiten genomen en Memory wilde die de hele tijd voor mij op haar rug draggen, erg grappig gezicht. Op een gegeven moment vroeg ze of ik mijn banaan al had opgegeten. Ik neem namelijk al die weken al een banaan mee voor in de pauze. Ik zei: ‘nee, nog niet ik heb nog geen trek, jij wel?’ ‘Ja’, zei ze. We hebben de banaan toen maar gedeeld, weer een kind blij. We hebben nog wat klapspelletjes gespeeld en gekeken bij de jongens die aan het voetballen waren. Vervolgens ben ik gaan kijken bij Emma, zij was het haar aan het vlechten van één van de jongere kinderen. Bijzonder om eens te zien hoe dat gaat, lijkt me erg moeilijk met dan korte haar. Vandaag was het voor Jacob zijn laatste dag bij ons op school in grade 5. Er werd uitgebreid afscheid genomen door de kinderen toen we werden opgehaald. Na de lunch (pizza vandaag, echter slechts twee stukjes, haha) nog heerlijk een uurtje in de zon gelegen, om vervolgens de Reading Club voor te bereiden.

Vanmiddag had ik dus weer Reading Club en dit keer op de Mwandi school in grade 4, mijn eigen kinderen dus! Super leuk. Ze stonden allemaal mijn naam te roepen toen ze zagen dat ik in het busje zat. Ik ging samen met Sascha, Ally en Shally. Het onderwerp vandaag was rijmen en gedichten. We bereiden daarom een tekening voor met vakjes met woorden daarin. Het juiste rijmwoord moesten ze een bepaalde kleur geven waardoor er uiteindelijk een raket tevoorschijn kwam. Daarna moesten ze uit rijtjes woorden zoeken die rijmden en deze opschrijven. Zo deden we een aantal van deze opdrachten. Aan het eind nog een boek gelezen en galgje gespeeld. De kinderen hadden lol en ik denk dat ze ook zeker wat geleerd hebben. We hadden namelijk per persoon vier kinderen les te geven, zeer goed te doen dus.
Bij thuiskomst moesten we helpen met het opruimen van de ‘voorraadkamer’. Hier ligt al het materiaal, medicijnen, spelletjes, boeken etc. in opgeslagen. Mijn taak bestond vooral uit puntenslijpen. Er was gelukkig nog tijd om even snel naar de supermarkt (Shoprite) te lopen. Eerder deze week werd ik daar aangesproken door drie jongens om yoghurt voor ze te kopen. Uiuteraard uitgelegd dat ik dat niet ging doen. Tot mijn verbazing stelde weer iemand mij deze vraag, of ik iets voor haar wilde kopen. Alleen was het nu een vrouw van een jaar of 30 die er niet slecht uit zag en haar mandje al aardig vol had. Vreemde hoor, maar weer een ervaring zullen we maar zeggen. Iets voor 18.00 was ik terug, dus dacht ik: ‘mooi, precies op tijd voor het eten.’ Bleken we pas om 18.30 te eten omdat ze een barbecue aan het organiseren waren, super leuk! Super leuk, wist niet dat we vanavond hier bij de lodge als avondeten een barbecue zouden hebben. Ze hadden weer gepofte aardappel, groentes, brood en heerlijke kip. Na een (jammer genoeg koude) douche en het schrijven van deze blog is het zo weer 20.30. Vandaag maar eens echt vroeg naar bed, want morgen wordt een super drukke lange maar geweldige dag (denk ik). We worden om 6.45 al bij de lodge opgehaald door de mensen van de Lion Encounter. We gaan ’s ochtends met leeuwen lopen, uitleg over ze krijgen etc. Het is een soort reservaat waarin ze de dieren uiteindelijk zo natuurlijk mogelijk willen laten leven. Morgen meer hierover. ’s Middags hebben we een ‘olifant safari’. We gaan dan rijden op olifanten door de prachtige natuur hier! Dit lijkt me zó gaaf, kijk er erg naar uit. Morgen dus een blog vol nieuwe bijzondere ervaringen denk ik.


  • 03 Augustus 2013 - 01:15

    René:

    Gelukkig kun je aardig hardlopen en zijn leeuwen luie dieren, maar zorg in ieder geval dat je het middagprogramma haalt. Kijk uit dat zo'n grijze dikbil niet op je tenen gaat staan. Heeeel veel plezier.

  • 03 Augustus 2013 - 13:17

    Oma Dien:

    Lieve Marije,

    Je blog weer gelezen zoals al de vorige.
    Wat een belevenissen voor jou en voor ons prachtig om te lezen, ben zeer benieuwd
    hoe dat gaat met olifant rijden en lopen met leeuwen!!!

    Oma wenst jou een mooie tijd (ongeveer nog 31/2 week) in Zambia.
    Veel liefs van oma Dien.


  • 07 Augustus 2013 - 21:04

    Yvonne:

    :) mooie dingen zeg.
    Zo ben ik NL ook nog soort van"op vakantie" !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 62389

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: