Dag 15. Teaching en Art Club (26 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 15. Teaching en Art Club (26 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 15. Teaching en Art Club (26 juli)

Blijf op de hoogte en volg Marije

26 Juli 2013 | Zambia, Livingstone

Emilie moest vandaag naar Greenpop, dus gaf ik vandaag alleen les. Ik mocht meteen beginnen. Als eerste had ik Engels voorbereid, ze moesten aangeven of de zin een feit of mening was. De één begreep heb vrij goed, de ander weer totaal niet. Rekenen ging over het opdelen van figuren in delen, dus een cirkel verdeeld in halven (1/2) en of vierden (1/4) bijv. Ongeveer 80% begreep dit feilloos, dus ik was erg blijk. Ik denk omdat ook dit weer vrij visueel is en dat lijken ze altijd het beste te begrijpen. Waar ik soms wel kriebelig en gek van wordt zijn al die kinderen die zich om je heen verdringen om zo snel mogelijk hun werk nagekeken te krijgen. Hoe vaak je ook zegt: ‘leg je boek maar neer op het bureau en ga terug naar je plaats’, toch doen ze het steeds weer. Na een korte pauze, waarin we gedanst hebben, gaf de teacher Chitonga (de taal hier). Ze liet ze vervolgens alleen verder werken en deelde aan mij mee dat ze een vergadering hadden met alle leerkrachten. Ja ja, vergaderen onder schooltijd is hier heel normaal. Dit keer weer behoorlijk laat opgehaald, niet rond 11.00 uur maar om 11.45. Laatste kwartier maar wat buiten gespeeld.
Na de lunch met Barbara, Lizzie en Sofie voorbereidingen treffen voor de Artclub op de Libuyu school deze middag. Elize had eerder al van alles voorbereid, we zouden vlinders gaan maken. Uiteindelijk hadden we een stuk of 35 kinderen, chaos! Wel heel erg leuk, maar ze willen allemaal op hetzelfde moment hun spullen, dat je ze helpt etc. We hadden zelfs niet genoeg materiaal voor iedereen, sommigen kwamen te laat. Al met al hebben we ze er wel 1,5 uur mee bezig kunnen houden en iedereen vond het wel erg leuk om te maken. Ze wilden aan het eind graag met hun creaties op de foto. Voor ons was het vooral erg hectisch, maar het gaat erom dat de kinderen een leuke middag hebben. Bij thuiskomst nog even inkopen doen voor het weekend bij Shoprite (de supermarkt). Precies op tijd terug voor het eten, patat dit keer met een broodje kip en sla. Prima maaltijd weer. De avond verliep verder weer zoals de meeste avonden. Even douchen, spullen pakken voor de volgende dag, kletsen en je blog bijwerken. Ook totaal geen puf om iets anders te doen, of naar de bar te gaan ofzo.
Morgenochtend weer vroeg opstaan, we gaan naar Livingstone Island, daar ook ontbijten en naar de Victoria Falls! De middag zullen we wel besteden bij het zwembad en wat uitrusten. ’s Avonds gaan we met een paar andere meiden koken, omdat je in het weekend hier voor je eigen eten moet zorgen

Misschien leuk om nog een kort stukje te schrijven over het straatbeeld, al staat er tussen de regels door vaak al wel wat geschreven.
Achter kleine kraampjes van planken, op de grond, of op een soort kar worden kleine hoeveelheden groenten en fruit verkocht. Dit geeft het straatbeeld een kleurrijk gezicht. Verder zie je veel mannen met armbanden en kettingen lopen om te verkopen. Minder kleurrijk zijn de vele ‘vuilnisbelten’ die ontstaan op verschillende plekken langs de weg, maar ook vlakbij huizen en scholen. Verder vertelde ik al over de slechte wegen (al heb je wel een paar ‘geasfalteerde’ wegen) en over de kinderen in schooluniformen lopend langs de weg. Iets anders wat opvalt zijn de kinderen van een jaar of 3 á 4 jaar met hun babybroertje of zusje op de rug lopen, heel apart en bijna sneu om te zien. Verder zie je natuurlijk veel vrouwen met hun baby vastgebonden op hun rug en mensen met grote tonnen met van alles en nog wat erin, vervoerend op hun hoofd. Opvallend vind ik ook (in vergelijking met Johannesburg) het aantal fietsers, je ziet verbazend ‘veel’ fietsers hier. Ook taxi’s zijn hier in overvloed, ik denk dat zeker de helft van de auto’s vertegenwoordigd wordt door deze blauwe bakken. De natuur is nu vrij dor en bruin, omdat het winter is. Het regent hier dan een maand of drie niet, dus verdort alles. Wel echt zoals je je Afrika voorstelt denk ik en ik vind het wel heel mooi.

  • 26 Juli 2013 - 21:34

    Yvonne:

    Heej Marije ,

    Wat een belevenissen zeg, en wat een drukke planning iedere dag? Is er een soort van rooster voor de weken dat je op de lodge bent? Voor je projecten en de activiteiten?
    Leuk om je blog te lezen, en door je schrijfstijl begint het ook wat meer te leven.

    Met de nieuwe klassenregels is het weer wat fijner om les te geven als ik het zo lees.
    Wat vind je eigenlijk de leukste activiteit/project?

    Ik kan me inderdaad indenken dat je het leven in NL meer gaat waarderen en je afvraagt wat het met deze kinderen nog moet worden. Aangezien ze erg slecht lezen en rekenen.
    Wel interessant dat die jongen met oa leerachterstand ook gewoon naar school gaat en blijkbaar niet als ballast wordt gezien of thuisgehouden!!

  • 28 Juli 2013 - 22:40

    Marije Melaard:

    Hoi Yvonne!

    We hebben inderdaad voor de hele week een planning, die zondag beschikbaar komt.
    Fijn dat jij (en vele anderen) het zo leuk vinden mijn blog te lezen! Dat maakt het het waard om iedere dag weer de tijd ervoor te nemen.
    Leukste activiteit tot nu toe vond ik Reading Club. Maar ook Farming had wel iets. Ook de Artclub is leuk, eigenlijk alles wel. Vooral de projecten in de middag spreken me aan omdat die steeds weer anders zijn en met nieuwe mensen. Zo leer je iedereen kennen, houd je veel afwisseling en zie je verschillende scholen.

    Er is hier vlakbij de lodge zelfs een speciale school voor kinderen met een beperking. 2 vrijwilligers geven daar ook les. Dus het bestaat hier zeker wel en dit zou voor die jongen ook beter zijn. Ik geef echter les op scholen die niet door de overheid worden bekostigd en waarvoor de ouders niet tot nauwelijks hoeven te betalen. Daardoor kan deze jongen (en nog 2 andere kinderen met ook een mentale achterstand bij mij in de klas) toch naar school.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 62574

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: