Dag 8. Teaching, Cruise in Chobe (19 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 8. Teaching, Cruise in Chobe (19 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 8. Teaching, Cruise in Chobe (19 juli)

Blijf op de hoogte en volg Marije

19 Juli 2013 | Zambia, Livingstone

Tot 10.00 waren we op school vandaag. Wij gaven rekenen, we gingen door op gisteren, namelijk het herkennen van patronen. Weer was het zo dat minstens de helft van de kinderen het niet leek te begrijpen, ook niet na vele uitleg. De teacher gaf daarna Science, leek vooral op seksuele voorlichting ofzo. Zij legde uit dat de kinderen dit vanaf grade 2 al krijgen. Daarna werden we al opgehaald omdat we om 11.00 zouden vertrekken naar Botswane voor onze safari in Chobe National Park. Uiteraard vertrokken we niet om 11.00 maar om 11.30, het is Afrika (hier genoemd TIA, This, Is Africa). Na een prachtige rit door het afrikaanse landschap, met hier en daar een dorpje van lemen hutjes, kwamen we om 12.30 aan bij de grens met Botswana. Daar was het uiteraard weer wachten, papieren invullen en weer wachten op de ‘ferri’. Echt een boot kon je het niet noemen eigenlijk, het was meer een ijzeren plaat met een op en afrit dit kon varen, haha. Terwijl we stonden te wachten zag ik ineens een olifant aan de overkant staan, super gaaf! Iedereen natuurlijk foto’s maken. Eenmaal aan de overkant moesten we nog langs de immigration. Anderhalf uur later waren we dan eindelijk alle formaliteiten voorbij en reden we naar onze kampeerplek. Dit was op een prachtige plaats bij een lodge, heel idyllisch. We hadden een half uur om onze tenten op te zetten en ons om te kleden. Om 14.45 werden we opgepikt voor het eerste deel van de safari, de sunset cruise. We werden met een open jeep naar de boot gebracht. Ik mocht naast de chauffeur omdat er bovenin geen plek meer was. De sunset cruise was in één woord geweldig! (ofwel amazing) Ik kan het me bijna niet voorstellen en bevatten dat ik dit heb meegemaakt. De natuur alleen is al overweldigend, je kunt wel foto’s blijven maken, want elke plek is prachtig. Dat was op deze plek zeker het geval. We voeren over de Chobe river, die de grens maakt tussen Botswana en Namibië. Al heel snel zagen we een grote kudde olifanten en buffels. Een aantal olifanten stonden vak aan de waterkant, dus voeren we daar heen en stonden zo op nog geen 15 meter afstand van deze fantastische beesten. Na een tijdje voeren we verder en zagen we een krokodil in het gras en een prachtige arend in een boom. Iets verder zagen we een stel nijlpaarden en nog een enorme krokodil, zowel in het water als op het land. De zon kwam steeds lager te staan wat zorgde voor een mooie schittering/weerspiegeling in het water, dus mooie foto’s. Verder zagen we nog zwijnen en (een soort) reebokken en verschillende vogels. Tegen het einde van de tocht zagen we nog een grote groep giraffen, echt super gaaf! We konden helaas niet zo dichtbij komen (hopelijk morgen in een ander deel met de game drive) Ons toetje (wat betreft dieren) was een kudde olifanten die (zwemmend) de rivier overstaken, wow wat was dat bijzonder om te zien, onbeschrijfelijk. We waren al waren genoeg verwend met de prachtige dieren en natuur, maar we kregen ook nog een prachtige zonsondergang te zien. De foto’s spreken voor zich. Uiteraard moest er nog een groepsfoto gemaakt worden. Terug in het kamp hadden we een braai en kampvuur, beide gemaakt door Sharon en Hughy, twee Afrikaanse medewerkers van African Impact. Er waren veel groentes (eindelijk!) gepofte aardappels, worstjes, kip, beef, knoflookbrood. Met andere woorden eten in overvloed. Ik zat net lekker te eten op de (niet al te stevige) campingstoelen toen Barbara naast mij kwam zitten. Ze stootte mij per ongeluk aan (de cirkel was klein, we zaten zo dicht mogelijk bij het kampvuur) en hierdoor viel mijn bord vol eten zo ‘plof’ op de kop in het zand, zoals een taart. Hilarisch natuurlijk en gelukkig was er nog genoeg te eten over. Tegen 22.00 kropen we de tent in, die ik deelde met Julia. ’s Avonds is het slechts een graad of 5, koud! Dus met 3 truien, 2 broeken en dikke sokken de slaapzak ik. Van de overige broek + trui maar een kussen gemaakt. Met andere woorden, dit was geen geweldige nacht. De wekker staat op 5.15, want om 5.45 worden we opgehaald voor het ‘game drive’ gedeelte van de safari. Nog een droom die uit gaat komen! Hopelijk heeft de natuur mooie dingen voor ons in petto.

  • 21 Juli 2013 - 20:45

    Lianne Klein Schaarsberg:

    Wauw Marije! Wat ontzettend gaaf allemaal! Bizar trouwens hoe het onderwijs geregeld is daar. En een lekker druk programma inderdaad, maar wel echt heel erg gaaf! Geniet ervan! Ik lees met veel plezier al je verslagen :)

    Lianne

  • 22 Juli 2013 - 13:16

    Anneke:

    Ongelooflijk wat jij allemaal ziet, dat kan ik me niet voorstellen, maar dat is natuurlijk overweldigend
    Maak zeker maar veel foto's, ter bevestiging dat je er echt middenin staat.
    Op naar de volgende dag en je verhalen greetz anneke

  • 22 Juli 2013 - 23:36

    Omijet:

    Hoi wijvie
    Heerlijk om weer jouw verslagen te lezen. Ik geniet er denk ik net zo van als jij van je reis .
    Opa en ik kijken weer uit naar het volgende verslag. Liefsxxxopiomi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 62371

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: