Dag 19. Teaching en Artclub (30 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu Dag 19. Teaching en Artclub (30 juli) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marije Melaard - WaarBenJij.nu

Dag 19. Teaching en Artclub (30 juli)

Blijf op de hoogte en volg Marije

30 Juli 2013 | Zambia, Livingstone

Ik was vandaag wat moe en daardoor niet super vrolijk vanochtend, ondanks de heerlijke pannenkoeken voor ontbijt. Echter onderweg bij het wegbrengen van andere vrijwilligers werden we steeds weer toegezwaaid door schattige, kleine kindjes met een enorme glimlach. Dat toverde bij mij toch ook wel weer een glimlach op mijn gezicht en kon ik alsnog met plezier aan de dag beginnen. Aangekomen bij de school speelden we eerst nog een tijdje buiten met de kinderen. De teacher kon ondertussen de antwoordmogelijkheden op het bord schrijven. De kinderen wilden allemaal heel graag op de foto, zowel de jongens als meisjes willen graag fotomodel spelen. Ze vinden het geweldig om zichzelf daarna op het scherm terug te zien. Verder had ik vandaag voor het eerst mijn haar los. Eerder had ik het uit ‘zelfbescherming’ altijd in een staart. Ze vinden het prachtig als je lang haar hebt, ze willen er aan zitten en zeggen steeds hoe mooi ze je haar vinden. Voor even leuk, maar morgen doe ik het toch maar weer vast. Om 8.30 begonnen we aan het examen Engels. Allerlei dingen kwamen voorbij zoals: enkelvoud en meervoud, zinnen aanvullen, feit/mening, zin corrigeren etc. Vandaag was Sitwala weer op school en heb ik hem ‘geholpen’. Zelfde verhaal als Jessica, hij begreep er totaal niks van. Hij kreeg de vraag zelf al niet mee, ook niet als ik het herhaalde. Laat staan dat hij begreep dat er vier antwoordmogelijkheden waren waar hij er één uit moest kiezen. Uiteindelijk schreef ik A B C en D op een papiertje en zei dat hij één van die vier letters moest kiezen en invullen. Anders wist ik het ook niet meer en zo stond er in ieder geval iets in zijn schrift, want hij begreep wel dat er iets achter die nummers moest staan. Het was wel heel sneu om te zien. Een aantal kinderen hadden de examens van gisteren wel vrij goed gemaakt, Jozef had zelfs alles goed. Hij is ook één van de slimmere in de klas maar ook wel de oudste. Na Engels hadden we pauze en speelden wat buiten en/of aten wat. Daarna ging Emilie de toets nakijken en kwamen alle kinderen één voor één bij mij vooraan in de klas. Daar moesten ze hardop een simpel boekje voorlezen. Van de ±35 kinderen kon slechts ±12 kinderen redelijk het boekje voorlezen (of ze ook begrepen wat ze lazen weet ik niet zeker). De rest had echt geen idee hoe te lezen, weer behoorlijk schokkend dus als je beseft dat we het hebben over ongeveer 10 jarige kinderen. Nadat iedereen ‘gelezen’ had konden we nog even buiten spelen. Toen de bus eraan kwam om ons op te pikken werden we uiteraard weer groots uitgezwaaid onder het ‘lied’: toet toet toet, mzungu bus, toet toet toet, mzungu bus. We drukken dan drie keer op de claxon.
Na de lunch ben ik samen met Michaela en Suzanne de Artclub gaan voorbereiden. Aangezien we naar een andere school gingen dan vorige week, maar nog wel materiaal hadden, maakten we opnieuw vlinders. Echter nu van wc-rollen in plaats van plastic flesjes. Het was gelukkig iets minder chaotisch dan de vorige keer, al moest ik wel één keer het lokaal uitlopen. Al die schreeuwende kinderen om je heen, vragend om paperclips al duwend en trekkend, werd me even teveel. De kinderen vonden het wel weer erg leuk om te doen en toen één kind besloot hem met lijm op zijn hoofd te plakken werden het vlindermaskers, haha. Meteen een nieuw idee voor een volgende Artclub, maskers maken. We hadden nog bijna een uur over, die we opgevuld hebben met spelletjes buiten. Al met al weer een gezellige maar zeer vermoeiende middag. Bij terugkomst waren de nieuwe medische vrijwilligers aan het oefenen met het opnemen van de bloeddruk, ik werd ook getest. Was wel grappig om te zien en mee te maken, want dit ga ik over 1,5 week ook doen!
Op het menu van stonden worstjes van geitenvlees, pompoen (vind ik in Nederland niet zo, maar deze was heerlijk) en aardappelpuree, het was weer prima te eten.
Het wordt hier trouwens al aanmerkelijk warmer in vergelijking met twee weken terug, en dan heb ik het vooral over ’s ochtends en ’s avonds. Helaas komen er hierdoor ook wel wat meer muggen, maar het is nog prima te doen. Slechts twee muggenbulten in die twee weken tijd.

Morgenochtend gewoon weer naar school, misschien dat ik morgen de toetsen mag nakijken. ’s Middags heb ik voor het eerst Afterschool. Ergens in de community komen de kinderen bij elkaar en je gaat dan gewoon lekker buitenspelen, voetballen, zingen, dansen, dat waar de kinderen zin in hebben. Volgens de verhalen is dit ontzettend leuk en kan je fotocamera niet ontbreken. We zullen zien…

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ben Marije, 24 en werkzaam als orthopedagoog. Op deze blog zal ik reisverslagen gaan bijhouden. Mijn eerste echte reis was in 2013, namelijk 6 weken vrijwilligerswerk in Zambia! In 2014 ben ik met een vriendin op rondreis door Peru geweest. De zomer van 2015 hebben we met ons gezin doorgebracht in Zuid-Afrika.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 62376

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis oost- en midden Australië 2017

24 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk en rondreis Vietnam 2016

07 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Rondreis Zuid-Afrika 2015

13 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Rondreis Peru 2014

11 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Livingstone, Zambia 2013

Landen bezocht: